“Vjerujem da svi mi trebamo nastojati spriječiti ovu bolest i pandemiju svim mogućim i dostupnim mjerama. Iz moje perspektive gotovo mi nevjerojatno zvuči da netko danas još uvijek ne vjeruje u sve negativne posljedice pandemije COVID-19, koje su se negativno odrazile ne samo na zdravlje ljudi već i na cjelokupni društveni život suvremenoga svijeta. Još mi nevjerojatnije zvuče riječi jednoga intelektualca (i svećenika) koji narod poziva da se odreknu prava na zaštitu od ove bolesti (npr. cijepljenja) čime ih potičete da se izlože riziku bolesti od koje mogu i umrijeti.”

Riječi su ovo iz otvorenog pisma koje je sinoć objavljeno na stranicama Hrvatskog katoličkog liječničkog društva (HKLD), a u kojem se njegov predsjednik doc. dr. sc. prim. Rok Čivljak osvrće na nedavni istup splitskog svećenika i teologa don Josipa Mužića.

Naime, Mužić, inače profesor na splitskom KBF-u, sudjelovao je na prosvjedu protiv epidemioloških mjera i obveznog cijepljenja “Krik za slobodu” koji se 21. kolovoza održao u Splitu, održavši pritom žestok govor.

Pred nekoliko stotina ljudi, Mužić je ustvrdio da on i okupljeni nisu “ispod nikakve etikete anti“, već da se zalažu da “svatko ima pravo koristiti svoju slobodu”.

“Ovdje su u pitanju osnovne slobode, temeljna ljudska prava. U pitanju je dostojanstvo čovjeka, u pitanju je budućnost djece. I to je jedno egzistencijalno i moralno pitanje na koje se ne može oglušiti niti Crkva niti svećenik niti svaki čovjek dobre volje.”

“Ovdje se radi i o stvaranju nove religije, jedne lažne religije koja ima svog idola i svoje božanstvo, tzv. pripravak, da mu ne kažemo ime, kojem se mediji zdušno klanjaju, političari pridružuju, a mnogi u Crkvi šute i na taj način daju podršku.”

Splitski svećenik dodao je kako se neće cijepiti, navevši pritom da to čini jer “misli na druge”.

“Ti drugi su nerođena djeca. Dosad je od korone u godinu i pol dana umrlo, kažu, 4 milijuna ljudi s koronom. A u godini dana, po službenim podacima UN-a, izvrši se 73 milijuna pobačaja. Ta su djeca korištena bilo u testiranju bilo u proizvodnji ovog cjepiva. Prema tome, ja ne mogu u tome sudjelovati.”

“Neću se cijepiti zato jer je cjepivo protiv razuma. Ovdje, kako je rekla doktorica, nema razumnih argumenata, nema sučeljavanja sukobljenih strana nego ima jednoumlja, propagande, proturječnosti i cenzure i ja to ne mogu prihvatiti. Neću se cijepiti ni zato jer je cjepivo, po mom uvjerenju, protiv zdravlja. Svatko tko razmišlja i informira se vidi da može imati daleko više štete nego koristi i da je ono još u eksperimentalnoj fazi.”

“Neću se cijepiti zato jer je cjepivo protiv dostojanstva čovjeka, zato jer nas straše, utjeravaju nam strah u kosti, ucjenjuju i prisiljavaju i to je ispod svake razine normalnog ljudskog ophođenja”, dodao je Mužić, poručivši na kraju kako je “cjepivo protiv Boga” jer se, smatra, “pretvorilo u idola, a ja ne želim biti idolopoklonik”.

“Kad bih se cijepio ja bih išao protiv svoje savjesti, znači učinio bih teški grijeh i odgovarao pred Bogom”, zaključio je.

Reakcija dr. Čivljaka

Premda ističe da šalje “dobronamjerno i prijateljsko pismo”, dr. Rok Čivljak u svom odgovoru nije štedio don Josipa Mužića, poručivši da “kao liječnik i infektolog, a ujedno i član jedne katoličke udruge”, u njegovu govoru iščitava “mnoštvo neistina i obmana”.

Jedna od njih je, kako ističe predsjednik HKLD-a, da je “73 milijuna pobačene djece u prošloj godini korišteno u testiranju i proizvodnji cjepiva”, dodavši da se radi o “klasičnom primjeru obmanjivanja naroda neistinitim informacijama i manipulaciji brojkama”.

Dodavši da za “proizvodnju cjepiva nije potrebno ubiti niti jedno dijete”, Čivljak piše: “Istina je da su određena medicinska dostignuća, pa i neka cjepiva, nastala uz pomoć kultura stanica porijeklom od djece koju su njihove majke pobačajem ubile prije više desetljeća. No medicinska je znanost i ta zlodjela iskoristila za dobro te su nekima od tih dostignuća, pa i cijepljenjem, otvorene mogućnosti spašavanja milijuna ljudskih života, možda i onih koji upravo danas prosvjeduju protiv cijepljenja.”

“I Crkveno je Učiteljstvo o tome izreklo svoj pravorijek jasno osudivši izvršenje pobačaja u spomenute svrhe, što kao predsjednik Hrvatskoga katoličkoga liječničkoga društva potpuno podržavam. Ne želeći opravdavati počinjeno zlo, jednako tako treba reći da nas Učiteljstvo Crkve posljednjih desetljeća, sve do aktualnog pape Franje, uči kako se ne može imputirati kao grijeh primanje cjepiva, niti onih koja su nastala od staničnih linija pobačene djece, ako nema etički nespornih cjepiva.”

Čivljak također smatra kako se kod don Mužića radi “o golom i neodgovornom antivakserstvu koje je za svaku stručnu i moralnu osudu”.

“Dozvolite mi da Vam ukratko objasnim što znači Vaše pravo ‘slobode izbora’ da se ne cijepite. Necijepljene osobe učinkovitije prenose SARS-CoV-2 virus, češće obolijevaju, time dalje zaražavaju nove ugrožene osobe – od kojih će neke sigurno i umrijeti. Pitam se: jesu li osobe koje nisu cijepljene svjesne da tim svojim činom (i pravom na slobodu izbora) doprinose svakodnevnom zaražavanju novih osoba i svakodnevnom umiranju oboljelih od COVID-19? Gdje je tu caritas? Gdje je tu kršćansko milosrđe? Gdje one Isusove riječi: ‘Jer što god učiniste jednomu od ove moje najmanje braće, meni učiniste!?'”

Posebno je istaknuo jednu stvari: “Pandemija bolesti COVID-19 pogodila je cijelo čovječanstvo i sve strukture suvremenog društva. Ali neke posebno. Zdravstveni radnici, koji su se od prvoga dana posvetili borbi protiv ove bolesti, žrtvujući svoj privatni život, slobodno vrijeme, pa i vlastiti život kako bi pomogli drugima, pomalo gube snagu i nadu pred ovom pošasti. Nakon 18 mjeseci borbe s pandemijom sve veći broj zdravstvenih radnika daje otkaz, napušta zdravstvenu struku, odlazi u inozemstvo, a neki i drastičnim primjerima posustaju pod pritiskom enormnih zahtjeva kojima su izloženi (primjer liječnice iz Klinike za infektivne bolesti koja si je oduzela život).”

“Svi ti prosvjednici sa splitske rive, kao i svi bolesnici oboljeli od COVID-19 do sada, ako i kada obole tražiti će pomoć od nas liječnika, infektologa, mikrobiologa, epidemiologa… očito uvažavajući svu našu stručnost i spremnost da im pomognemo. Čemu onda tolika doza nepovjerenja kada ih pozivamo da se cijepe?”

“Ne ulazim u teološki okvir Vašega izlaganja – to prepuštam teolozima, Vašoj subraći svećenicima i Vama nadređenima. No pozivam Vas da ne obmanjujete narod znanstveno i medicinski neutemeljenim izjavama koje za taj isti narod mogu imati pogubne posljedice”, napisao je predsjednik HKLD-a. Na samom kraju svojega osvrta je poručio: “A vi moj narode sa splitske rive: svećenicima prepustite teologiju, a medicinu nama liječnicima!”

Što kaže Crkva?

Hrvatski biskupi više su se puta – što pojedinačno, što zajednički – oglasili o pitanju cijepljenja i pandemije koronavirusa, ističući važnost poštivanja mjera i zakona, ali i načelo dobrovoljnosti.

Tako je tajnik Komisije Hrvatske biskupske konferencije Iustitia et pax vlč. dr. Vladimir Dugalić u srpnju za HKR podsjetio da su hrvatski biskupi prije nekoliko mjeseci objavili izjavu u kojoj su kratko rekli da treba poslušati smjernice koje je donijela Kongregacija za nauk vjere i Papinska akademija za život. „Stav Crkve u svim izjavama i dokumentima ističe načelo dobrovoljnosti. I Kongregacija navodi da cijepljenje u pravilu nije moralna obveza i zato mora postojati dobrovoljnost“, pojasnio je dr. Dugalić.

Prema njegovim riječima, ovo jest vrlo složeno i kompleksno pitanje. „Ima strahova i neznanja kod određenog broja naših građana. Činjenica je da nemamo sve do kraja jasne informacije. Moramo razumjeti i te strahove građana. Edukacija i razgovor s osobnim liječnikom može puno pridonijeti da se strahovi razbijaju. Ali, moraju se izbjegavati pritisci bilo kakve vrste koji bi doveli u pitanje slobodu građana i dobrovoljnost“, kazao je dr. Dugalić.

Podsjećamo, u prosincu 2020. vatikanska Kongregacija za nauk vjere objavila je kako “cijepljenje, kao pravilo, nije moralna dužnost, te da, stoga, ono mora biti dobrovoljno”, ali da oni koji ne žele primiti cjepivo proizvedeno uporabom staničnih linija od pobačenih fetusa moraju “uporabom razboritih mjera i prikladnim ponašanjem učiniti sve što mogu” kako ne bi postali prijenosnici zaraze.

Kongregacija je također ustvrdila da je “moralno prihvatljivo primiti cjepiva protiv COVID-19 u svrhu čijeg su istraživanja i proizvodnje korištene stanične linije izvedene iz pobačenih fetusa”, osobito “kada etički neupitna cjepiva protiv COVID-19 nisu dostupna”.

Zbog situacije s pandemijom “sva cjepiva koja su odobrena kao klinički sigurna i učinkovita mogu se koristiti u dobroj savjesti”, navedeno je u bilješki koju je potpisao pročelnik Kongregacije kardinal Luis Ladaria, istaknuvši kako uporaba takvih cjepiva “ne sačinjava formalnu suradnju s pobačajem iz kojeg su izvedene stanice koje se koriste u proizvodnji cjepiva”.