BORBA S PANDEMIJOM
Kongregacija za nauk vjere: Dopušteno je koristiti sva klinički odobrena cjepiva protiv COVID-19
Zbog situacije s pandemijom “sva cjepiva koja su odobrena kao klinički sigurna i učinkovita mogu se koristiti u dobroj savjesti”, stoji u bilješki Kongregacije za nauk vjere.
Kongregacija za nauk vjere objavila je bilješku u kojoj je za potrebe borbe protiv pandemije dopustila uporabu cjepiva proizvedenih uporabom staničnih linija izvedenih iz tkiva dvaju fetusa pobačenih 1960-ih, prenosi Vatican News. Bilješku je odobrio i papa Franjo.
“Moralno je prihvatljivo primiti cjepiva protiv COVID-19 u svrhu čijeg su istraživanja i i proizvodnje korištene stanične linije izvedene iz pobačenih fetusa”, stoji u dokumentu Kongregacije.
Zbog situacije s pandemijom “sva cjepiva koja su odobrena kao klinički sigurna i učinkovita mogu se koristiti u dobroj savjesti”, nastavlja se u bilješki koju je potpisao pročelnik Kongregacije kardinal Luis Ladaria i njezin tajnik Giacomo Morandi.
Također, istaknuto je kako uporaba takvih cjepiva “ne sačinjava formalnu suradnju s pobačajem iz kojeg su izvedene stanice koje se koriste u proizvodnji cjepiva”.
U sastavljanju bilješke autori su se pozvali na tri prethodna teksta napisana na istu temu: izjave Papinske akademije za život iz 2005., naputka Dignitas Personae Kongregacije za nauk vjere iz 2008., te izjave Papinske akademije za život iz 2017..
Kao što je istaknuto u naputku Dignitas Personae postoje različite razine odgovornosti pri korištenju staničnih linija nedopuštenog porijekla, a “odgovornost onih koji donose odluke da one budu korištene nije ista kao i kod onih koji nemaju pravo glasa u odlučivanju”.
Stoga, navodi se u danas objavljenoj bilješki, “kada etički neupitna cjepiva protiv COVID-19 nisu dostupna”, tada je “moralno dopušteno primiti cjepivo protiv COVID-19 prilikom čije su proizvodnje i testiranja korištene stanične linije iz pobačenih fetusa”.
Temeljni razlog za ovo dopuštenje leži u činjenici što se suradnja na počinjenom zlu pobačaja od strane osoba koje primaju cjepivo smatra udaljenom, a opasnost od širenja zaraze koronavirusa velikom po živote i zdravlje ljudi.
Kongregacije je nadalje istaknula da dopuštenje korištenja cjepiva “ne sačinjava opravdanje, makar i neizravno, prakticiranja pobačaja i nužno pretpostavlja protivljenje njegovoj praksi od strane onih koji koriste ova cjepiva”.
Što se tiče pitanja obaveze da se cjepivo primi u bilješki je naglašeno kako “cijepljenje, kao pravilo, nije moralna dužnost, te da, stoga, ono mora biti dobrovoljno”.
Oni pak koji ne žele primiti cjepivo proizvedeno uporabom staničnih linija od pobačenih fetusa moraju “uporabom razboritih mjera i prikladnim ponašanjem učiniti sve što mogu” kako ne bi postali prijenosnici zaraze.
Na koncu Kongregacija je istaknula kako je moralni imperativ da farmaceutska industrija i vlade zemalja osiguraju dostupnost učinkovitih i moralno prihvatljivih cjepiva najsiromašnijim zemljama “tako da ona za njih ne budu preskupa”.
“Inače bi nedostatak cjepiva postao još jedan znak diskriminacije i nepravde koja ostavlja siromašne zemlje da žive u zdravstvenom, ekonomskom i društvenom siromaštvu”, stoji u bilješki.
Cjeloviti prijevod “Bilješke o moralnosti korištenja nekih cjepiva protiv COVID-19” na hrvatski jezik možete pročitati OVDJE.