Najnovije istraživanje PewResearch centra o stavovima katolika u Sjedinjenim Američkim Državama oko pitanja crkvenog nauka o spolnosti pokazalo je poražavajuće rezultate.

Čak 66% američkih katolika smatra kako kontracepcija nije grijeh, dok se samo 17% katolika slaže s Katoličkom Crkvom oko tog pitanja. Stanje je još dramatičnije ako vidimo da čak 76% smatra kako bi Crkva trebala dopustiti vjernicima korištenje kontraceptivnih sredstava dok se 19% osoba tome protivi.

Većina američkih katolika također ne smatra grijehom kada nevjenčani parovi žive zajedno, dok 49% istih smatra da nije grijeh kada osobe uđu u drugi brak bez crkvenog poništenja prvog.

Prakticiranje homoseksualnih čina jedino je pitanje na koje je većina katolika iz SAD-a odgovorila da je grijeh (44% naspram 39% koji smatraju da nije grijeh). Unatoč tome postotak onih koji smatraju da Crkva treba priznati gay brakove jednak je postotku ljudi koji se tome protive (46% uz 8% neodlučnih).

Najšokantniji rezultati svakako se odnose na stavove o primanju pričesti. Naime, velik broj rastavljenih i ponovno oženjenih katolika izjavio je kako primaju pričest barem ponekad kad dođu na misu. Istraživanje također pokazuje kako se 34% katolika koji su u drugom braku (bez valjanog poništenja prvog braka) ili žive u vanbračnim zajednicama redovito pričešćuje. S druge strane manje od jedne trećine (29%) istih poštuje Nauk i ne pričešćuje se.

Istraživanje je objavljeno u ponedjeljak 26. listopada, dan nakon završetka Sinode o obitelji na kojoj je potvrđen Nauk Crkve o braku i spolnosti, dok se samo ispitivanje odvijalo od 5. svibnja do 7. lipnja ove godine.

Kao komentar na ove rezultate navodimo najvažnije naglaske iz dokumenta koji je Kongregacija za nauk vjere objavila 1994. – Pismo biskupima Katoličke Crkve o pristupanju razvedenih i ponovno vjenčanih vjernika euharistijskoj pričesti.

U tom dokumentu koji je potpisao tadašnji pročelnik Kongregacije za nauk vjere kardinal Joseph Ratzinger navodi se kako Crkva “vjernicima koji se nalaze u neurednim bračnim prilikama treba iskazivati Kristovu ljubav i majčinsku blizinu Crkve. Trebaju ih s ljubavlju prihvaćati, poticati ih da se pouzdaju u Božje milosrđe, razborito i s poštovanjem upućivati ih na određene putove obraćenja i sudjelovanja u životu crkvene zajednice”.

Kongregacija je tada istaknula:

“Svjesni pak da istinsko shvaćanje i izvorno milosrđe nikad nisu odijeljeni od istine, pastiri su dužni upozoravati te vjernike na crkveni nauk glede slavljenja sakramenata i osobito glede primanja euharistije. O tom su pitanju posljednjih godina u raznim krajevima predložena različita dušobrižna rješenja, po kojima doista ne bi bilo moguće općenito prihvaćanje razvedenih i ponovno vjenčanih na euharistijsku pričest, ali bi oni mogli primati pričest u određenim slučajevima…”.

Dokument tada navodi neke primjere (oni koji su sasvim nepravedno ostavljeni premda su se iskreno trudili spasiti prethodni brak, ili oni koji bi bili uvjereni da im prethodni brak nije bio valjan, premda to ne mogu dokazati na vanjskom pravnom području..), ali i odmah nastavlja:

“Premda je poznato da su takva pastoralna rješenja bila predložena od nekih crkvenih otaca te su donekle ušla u praksu, ipak ta rješenja nikad nisu dobila suglasnost otaca, te nikako nisu oblikovala zajednički crkveni nauk niti odredila crkvenu stegu. Naučavanje i autentično tumačenje poklada vjere (depositum fidei), u vjernosti Svetom pismu i Predaji pripada sveopćem crkvenom Učiteljstvu. Pred spomenutim pastoralnim prijedlozima ova se Kongregacija smatra dužnom ponovno pozvati na crkveni nauk i stegu u tim pitanjima. Vjerna riječima Isusa Krista, Crkva tvrdi da ne može priznati valjanom novu vezu, ako je prethodni brak bio valjan. Ako su razvedeni sklopili građanski brak, nalaze se u stanju koje objektivno protuslovi Božjemu zakonu i stoga ne smiju pristupati euharistijskoj pričesti dokle god traje takvo stanje.”

Pismo Kongregacije biskupima potom zaključuje:

“Riječ je o tome da se brižnom ljubavlju čini sve što može vjernike koji se nalaze u neurednim bračnim prilikama utvrđivati u ljubavi Krista i Crkve. Samo će im tako biti moguće potpuno prihvaćati poruku kršćanskoga braka i u vjeri podnositi patnju svoga stanja. U pastoralnoj djelatnosti treba poduzeti sve napore da ljudi dobro shvate kako nije riječ ni o kakvoj diskriminaciji, nego samo o potpunoj vjernosti volji onoga Krista koji nam je iznova predao i povjerio nerazrješivost braka kao Stvoriteljev dar.”

“Pismo biskupima Katoličke Crkve o pristupanju razvedenih i ponovno vjenčanih vjernika euharistijskoj pričesti” dokument je koji je dao precizan opis pastoralnog i teološkog pristupa “razvedenima u drugom braku”, kao i jasne naputke svećenicima kako ljudima u takvoj situaciji trebaju pristupati. I kao takav on je i dalje temelj i polazište za svaku pastoralnu aktivnost, pa i moguću dublju analizu problematičnih situacija poput ove koju pokazuju žalosni statistički podaci iz SAD-a.

T. K., G. An. | Bitno.net