Imam neke nejasnoće vezane uz otpuštanje grijeha. Naime, kada se ispovijedamo, opraštaju nam se svi grijesi koje smo počinili od posljednje ispovijedi. Ako su nam tada svi grijesi oprošteni, za koje nam grijehe sudi Bog na posljednjem sudu?

Nives

Draga Nives,

katolički nauk o posebnom sudu tvrdi da se neposredno nakon smrti određuje sudbina čovjekove duše. Preciznije rečeno, Katekizam Katoličke Crkve govori nam: „Svaki čovjek već od časa smrti, u posebnom sudu koji mu život stavlja u odnos prema Kristu, prima u svojoj besmrtnoj duši vječnu nagradu ili kaznu: ili treba proći kroz čišćenje, ili će neposredno ući u nebesko blaženstvo, ili će se odmah zauvijek osuditi“ (KKC 1022). Dakle, čovjekova besmrtna duša već nakon smrti biva određena za raj, čistilište ili pakao.

Ako se prisjetimo evanđeoske prispodobe o bogatašu i Lazaru, vidjet ćemo da se takav oblik osobnoga suda podrazumijeva:

Bijaše neki bogataš. Odijevao se u grimiz i tanani lan i danomice se sjajno gostio. A neki siromah, imenom Lazar, ležao je sav u čirevima pred njegovim vratima i priželjkivao nasititi se onim što je padalo s bogataševa stola. Čak su i psi dolazili i lizali mu čireve. Kad umrije siromah, odnesoše ga anđeli u krilo Abrahamovo. Umrije i bogataš te bude pokopan. Tada u teškim mukama u paklu, podiže svoje oči te izdaleka ugleda Abrahama i u krilu mu Lazara pa zavapi: „Oče Abrahame, smiluj mi se i pošalji Lazara da umoči vršak svoga prsta u vodu i rashladi mi jezik jer se strašno mučim u ovom plamenu.“ Reče nato Abraham: „Sinko! Sjeti se da si za života primio dobra svoja, a tako i Lazar zla. Sada se on ovdje tješi, a ti se mučiš. K tome, između nas i vas zjapi provalija golema te koji bi i htjeli prijeći odavde k vama, ne mogu, a ni odatle k nama prijelaza nema.“ (Mk 16,19–26)

Jednako tako, Isus razbojniku na križu kaže: „Zaista ti kažem: danas ćeš biti sa mnom u raju!“ (Lk 23,43). Dakle, nakon smrti duša svakoga čovjeka dolazi pred Boga i pristupa posebnom sudu svoga života. Posljednji sud ponešto je drugačiji. Obilježen je s dvije karakteristike: prethodit će mu uskrsnuće te će se „otkriti, do zadnjih posljedica, sve što je tko za svoga zemaljskog života dobra učinio ili propustio učiniti“ (KKC 1039).

O posljednjim stvarima ne možemo znati točno kako će se događati. Sveto nam pismo donosi slikovite prikaze koji govore o konačnom razdvajanju ovaca i jaraca, dakle onih koji su vršili volju Božju i onih koji nisu. Cjelokupan je događaj povezan s Isusovim dolaskom u slavi na kraju vremena. Oko toga se suda ne iznosi osobito puno detalja. Stoga se na pitanje zašto uopće postoji posljednju sud, ako već postoji osobni, ne može dati pravno precizan odgovor. Tradicionalno se smatra da će na tom sudu biti otkrivena djela do zadnjih posljedica. Kada umiremo i napuštamo ovaj svijet, iza nas ipak ostaju naša učinjena djela i situacije koje smo stvorili za života. Njihove posljedice nastavljaju djelovati i nakon naše smrti. Sve ono dobro ili loše što smo činili ostavlja traga na drugim ljudima s kojima smo dolazili u dodir i na neki način utječe i na njihov život. Čak i ljudi s kojima možda nikada nismo došli u osobni kontakt mogu nam predstavljati uzor ponašanja ili sablazan. Tako će se tek na kraju vremena svi ljudski čini konačno privesti kraju, a tada će se dogoditi i konačni sud svijeta.

Btb

don Damir

Gornji tekst je izvadak iz knjige “Don Damir odgovara”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.