O NEPROCJENJIVOM BLAGU
Voljeli biste produbiti svoj molitveni život? Ovaj tekst bi vam u tome mogao pomoći
Doista je čudesna i dirljiva objava čovjekoljublja, darežljivosti, dobrote i poniznosti Božje, kad progovara čovjeku: “Moli i traži sve što god hoćeš: dođi k meni kada želiš; pristupi najavljen ili nenajavljen, uvijek si dobrodošao; sve što imam, pa i ja sam, stoji ti na usluzi.”
Molitva je početak svakoga dobra u čovjeku. Tko upozna molitvu, tko je cijeni i voli te se pravilno i revno moli, taj posjeduje neprocjenjivo blago za sadašnjost i vječnost. Toj svrsi neka barem donekle pripomogne prvi dio ove knjižice.
Što je molitva?
1. Najjednostavnije od svega na svijetu i u životu jest molitva; ona je jednostavna već iz toga razloga što je vrlo potrebna.
2. Za molitvu ne trebaš biti učenjak ili govornik, ne trebaš biti bogat, niti te tko treba preporučiti. A niti je potrebna ikakva osobita osjetna pobožnost. Slatko čuvstvo kod molitve samo je pratnja i sporedna stvar, i ne ovisi o nama; Bog nam ga daje i mi ga zahvalno primamo. Istina je da se s ovakvim slatkim osjećajem draže moli, no moliti se može i bez njega. Bilo da čovjek u srcu nosi blagdansko ili svakidašnje raspoloženje, on može a i mora moliti.
3. Da bismo uzmogli moliti, valja nam samo poznavati Boga i sebe; potrebno nam je znati tko je Bog, a što smo mi, i kako je neizmjerno velika njegova očinska dobrota, a kako je neopisivo velika naša potreba i bijeda. Vjera i katekizam jedina su znanost koju moramo znati za molitvu, dok će nas riječi naučiti naša nevolja. Za molitvu je potrebno samo nekoliko misli i što ih je manje to je bolje; zatim nekoliko želja i napokon nekoliko riječi. Govoriti moramo barem u srcu, inače nema molitve. A ima li gdje čovjeka bez ikakvih misli i želja? Eto to je sve što moramo upotrijebiti kod plemenita rada molitve. Milost Bog daje rado i daje ju svakome i svima.
4. Moliti znači razgovarati s Bogom i zadržavati se s njime da mu se klanjamo, da ga hvalimo, da mu zahvaljujemo, da ga nešto molimo i da mu dajemo zadovoljštinu. Neki duhovni učitelji kažu da je molitva kao predavanje, ili kao vrijeme audijencije kod dragoga Boga. Ali, i time je rečeno mnogo i previsoko. Mnogi od nas ne znaju držati predavanja, a audijencija zna biti i ukočena i neugodna. Odnosimo se prema molitvi kao prema povjerljivu razgovoru s dobrim i ugodnim čovjekom. Mi mu na najjednostavniji način kazujemo sve što nam leži na srcu, žalost i radost, nade i bojazni, a primamo od njega pouku i opomenu, pomoć i utjehu, prema tome što nam već daje. Mi i najvažnije stvari obavljamo jednostavno, često sasvim suho i hladno te bez ikakva osjećaja i uzbuđenosti, a ipak sve to vrijedi, jer ozbiljno i pošteno mislimo. Tako se vladajmo i kad se molimo Bogu; što jednostavnije, to bolje; upravo onako kako nam je na srcu.
Vjera ti je bitna? Pridruži nam se:
5. Često sami sebi kvarimo molitvu i činimo je teškom i odvratnom, jer se ne znamo vladati i jer nemamo pravoga pojma o molitvi. Recimo Bogu što nam je i kako nam je u srcu i molitva je dobra. Kaže se da svaki put vodi u Rim pa tako i svaka misao nalazi svoj put do Boga. Kad nam se ponekad naša molitva pričini odviše jednostavnom, baš tada molimo ispravno. Pa što to mi možemo iznijeti pred dragoga Boga a da je veliko i duhovno? Ako ništa ne znamo i ako nam ništa ne pada na pamet, recimo i to Bogu. Već i to je molitva, proslava Božja i topla molba za nas.
Molitva je uzvišena i lijepa
1. Naše su misli slika naše duše. Što su misli više i uzvišenije, to je veća i plemenitija duša. Dok je naš duh zaokupljen isključivo onime što je zemaljsko, vidljivo i stvoreno, skučen je u granice prolaznosti i konačnosti. Ako razmišljamo o Bogu, sudjelujemo u uzvišenosti božanstva. Jedino anđeo i čovjek mogu misliti na Boga, a to je najuzvišenije što stvoreni duh može izvršiti. Nešto što bi bilo veće od Boga ne može se zamisliti. A eto, čovjek se baš u molitvi svojim mislima diže do Boga i zadržava uz njega. A ni sa čime čovjek nije toliko povezan kao s predmetom svojih misli; taj predmet misli u molitvi je upravo Bog, dakle najviše, najljepše i najuzvišenije što postoji na nebu i na zemlji. Izuzevši svetu pričest, ovdje na zemlji se ne možemo ničim tako usko sjediniti s Bogom kao molitvom. Za čovjeka je osobita čast kad može misliti na Boga. Zabaviti se s čovjekom kojega vidiš i čuješ nije nikakva umjetnost. No, daleko je teže općiti s nevidljivim i posve duhovnim bićem. Dolično i valjano podržavati vezu s takvim bićem znači imati visoku i odličnu izobrazbu duha i gotovo neki božanski način života. Jednostavni sluga Božji, koji u molitvi zna općiti s Bogom, sposoban je biti dvorjaninom svih kraljeva i careva svijeta. Molitva je obično zbog dosade tako teška i prilično omražena ljudima. Ali, krivnja je u nama, a ne u molitvi. Čovjek je zemaljski i nema prave više izobrazbe. Ako se u molitvi dosađujemo, ne pokazujemo da smo baš duhovni, dok je laka i živa molitva prava pobjeda duha nad našom osjetilnošću i zemaljštinom. Čvrsto držimo za istinu i budimo osvjedočeni da na zemlji ne možemo raditi ništa što bi bilo više i uzvišenije nego moliti.
2. Za čovjeka je časno ako mu se duh u molitvi uzdiže k Bogu, ali je daleko časnije što se sam Bog milostivo spušta k čovjeku. Nisko stojimo mi ovdje na zemlji, a visoko je nad nama u nebu Bog. Molitva je onaj zlatni most po kojemu Gospodin silazi k nama. Doista je čudesna i dirljiva objava čovjekoljublja, darežljivosti, dobrote i poniznosti Božje, kad progovara čovjeku: “Moli i traži sve što god hoćeš: dođi k meni kada želiš; pristupi najavljen ili nenajavljen, uvijek si dobrodošao; sve što imam, pa i ja sam, stoji ti na usluzi.” Nije li ta neograničena sloboda, koju nam Bog u molitvi pruža, pravi dokaz da smo s Bogom u srodstvu, da smo rođeni za društvo s Bogom, da smo njegovi ukućani i njegova djeca? Kolike li milosti! Kako je Bog velik gospodin, pa ipak nimalo ne škrtari s vremenom. Daje nam vlast nad svime. Nitko nas ne prima tako iskreno, tako dobrostivo, tako srdačno kao Bog. On je naša pradavna, vječna domovina. Kod njega smo kao kod kuće, drugdje smo tuđinci.
3. Neizmjerne su čovječje povlastice. A ljudi ih tako malo cijene! Kad bi Bog dijelio novac i kruh, svi bi hrlili k njemu kao Židovi k Spasitelju kad ih je čudesno nahranio. Ali, ako nas Bog hoće počastiti razgovorom i općenjem s nama, nitko se ni ne obazire. Neki se i stide moliti. Ne znači li to stidjeti se dragoga Boga i odricati se svoje najveće povlastice? Čovjek koji zaboravlja moliti ni ne zna u kako se zlu i nečasnu položaju nalazi.
Moritz Menschler (Preuzeto iz knjige Tri temelja duhovnog života – Verbum)
Foto: Shutterstock.com