Kako ću znati jesam li spreman za duhovno vodstvo? Vrijedno je pozabaviti se tim pitanjem jer bez odgovora možete zalutati u odnos duhovnog vodstva, a potom iz njega izaći još razočaraniji i frustriraniji nego što ste bili kad ste s njim započeli.

Uobičajeni znak spremnosti za duhovno vodstvo jest činjenica da ste umorni od vlastitoga lutanja u duhovnome životu koji ponekad zna biti ispunjen tamom. Vlastitim iskustvom otkrili ste jednu od tajna svetaca: u tome apsolutno ne možemo uspjeti sami. Kršćanstvo, koje se oslanja na vlastite snage bez pouzdanja u pomoć drugih, nema nikakve sličnosti s Božjim planom za nas i u izravnoj je suprotnosti s njegovim objavljenim nacrtom ugovora s nama. Također, nakon pada imamo još jednoga neprijatelja protiv kojega se moramo boriti, a radi se o nutarnjoj sklonosti prema samoobmanjivanju i grijehu. Da, stvoreni smo na sliku Božju i, kao nositelji te slike, u osnovi smo dobri. Ali i sebe i Boga promatramo kroz iskrivljene leće svojega grijeha, grijeha svojih predaka i obmane svijeta. Bez neke vanjske pomoći oko čišćenja vjetrobranskoga stakla, srljamo prema krahu.

Mnogi se predani katolici nalaze u situaciji u kojoj znaju da ne napreduju onoliko koliko bi trebali. Uočavaju u svojim životima nedostatak plodova po kojima se zrcali očigledno Kristovo djelo i prisutnost. Shvaćaju i da su na pravom mjestu (tj. u Katoličkoj Crkvi), ali se osjećaju praznima i neispunjenima, pa čak i na krivome putu. Često se nalaze u situaciji da trpe zbog vlastitih životnih odluka i ne znaju kako probiti obrasce grijeha i očaja. Pokatkad nas jednostavno muči pomanjkanje mira: “U ovome životu mora postojati još nešto.”

Drugi znak spremnosti izranja na površinu u onih ljudi koji ne žive naviknuti na grijeh, već jednostavno u tišini osrednjosti. Oni možda redovito sudjeluju u primanju sakramenata, ne ponavljaju teške grijehe, klone se lakih grijeha, ali ipak, čeznu za nečim višim. Možda samo nisu uočili nejasan poticaj da dublje urone u molitvu i tako ostvare dublji odnos s Kristom. Taj kadšto suptilan poticaj, za pronalaženjem nečega višega u vjeri i odnosu s Bogom, jasan je znak Božjega neprekidnog poziva za dubljim pronicanjem.

Posljednji znak leži u zapažanju da na neki način shvaćate kako se daljnji napredak u vašemu nutarnjem životu ne može ostvariti bez svrhovitoga ulijevanja snage. Shvaćate da samo budala dugo stoji ispred teretane i kad uđe u nju legne tek toliko da pridrijema. Duhovno vodstva nikada nije lako jer se bavi najdubljim i najtemeljitijim životnim pitanjima. Vjernik sada ulazi u područje kojega se neprijatelj duše najviše boji, zbog čega će se suprotstavljati velikom žestinom i učestalošću. Ljudi koji ulaze u ozbiljan duhovni život bez snažne predanosti da ustraju, vjerojatno će sami sebe izbaciti iz toga procesa i zateći se u lošijem stanju nego na početku. U posljednjem slučaju, neprijatelj čvrsto zauzima kontrolu nad poraženim područjem, a poražena osoba zna da je izgubila, što je mnogo lošije od stanja lažnoga mira uzrokovanog blaženim neznanjem. Koji je odgovor na to? Tražitelj se mora doživotno obvezati na borbu na putu do Boga. Mora se obvezati da će ustati nakon svakoga pada preuzimajući potpunu odgovornost za svoj duhovni život i rast. Nikada ne smije prestati misliti da nas je Bog, kad se okrenemo prema njemu, uvijek spreman primiti i ojačati. Pa čak i u slučaju kad su naši padovi teški.

Bez obzira na to iz koje od tih skupina potječu, svi dolaze s određenom mjerom mudrosti i poniznosti (čak ako je to i u vrlo maloj mjeri) i sa shvaćanjem da ne mogu putovati stazom do Boga bez pomoći. To ih čini spremnima (čak ako i oklijevaju) da razotkriju nutarnja djelovanja svoje duše drugoj osobi i zatraže pomoć. To prepoznavanje potrebe za vođom, povezano s dovoljnom ustrajnošću da se suočimo sa situacijama gdje su u pitanju poštenje i ranjivost, početak je novoga, dubljeg putovanja u Kristu. Ukoliko vas ikoji od navedenih čimbenika opisuje na bilo koji način, budite uvjereni da ste spremni.

Gornji tekst izvadak je iz knjige Daniela Burkea i o. Johna Bartuneka “Upravljanje nutarnjim životom”, izdavača “Novena” u biblioteci “Stella Maris“. Dopuštenje za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net.