GLAVNI KRŠĆANSKI STRUČNJAK ZA ISLAM:
Muslimani koji žele živjeti u Europi moraju se integrirati, a u tome im trebaju pomoći države
Ako žele živjeti u europskim zemljama, muslimani se trebaju integrirati, a europske im države u tome trebaju pomoći strogim i jasnim pravilima. U suprotnom, Europa će biti preplavljena getima. Otprilike ovako glasi sažetak razgovora s najpoznatijim kršćanskim islamologom o. Samirom Khalilom, objavljenog na talijanskom katoličkom portalu Tempi.
Komentirajući tragične događaje koji su proteklih mjeseci potresli Europu, o. Khalil dao je nekoliko konkretnih smjernica koje bi trebale pomoći kako europskim državama tako i muslimanima koji žele živjeti u Europi u izgradnji zdravog suživota. Isključivši svako zadiranje u vjersko područje, o. Khalil je naglasio kako se “na području vjere ne smije ništa nametati”, no kako su “na društveno-kulturalnom području nužni određeni zahtjevi”.
– Sjećam se kako su u milanskoj ulici Jenner muslimani petkom blokirali promet, kako to inače čine u islamskim zemljama. To se može dogoditi jednom ili dva puta godišnje, u posebnim prigodama i uz prethodni dogovor s policijom. No ne može se svakoga petka bez dopuštenja okupirati ulicu. Ako netko iz druge zemlje dolazi u Italiju, on mora poštovati pravila – kazao je o. Khalil, dodavši kako bi prvi zahtjev trebao biti da svatko tko dođe mora naučiti jezik zemlje u koju je došao.
Premda se čini kako pravila na prvi pogled otežavaju prihvaćanje, profesor Khalil naglašava kako ona zapravo pomažu toliko potreban proces integracije.
– Pravila pomažu migrantu i nisu usmjerena protiv njega. Svaki musliman mora znati kako se u Italiji ne može prema svojoj ženi ponašati kao da je u Saudijskoj Arabiji. Ne može kćeri držati zaključane, a sinove puštati da se slobodno kreću. Ako ne prihvati novu kulturu, imigrant se ne može integrirati, a to će izazvati nezadovoljstvo. Pravila pomažu najprije njemu – objasnio je profesor Khalil osvrnuvši se i na nedavni primjer iz Švicarske, kada su se dvojica muslimana, držeći se svojih vjerskih pravila, odbila rukovati s profesoricom.
– Upravo to je primjer koji ne smijemo slijediti. Rukovanje u školi je općeprihvaćeni običaj u tom dijelu Švicarske, a kako bi zajedno živjeli svi se trebaju prilagoditi toj kulturi. Ako do toga ne dođe, niti muslimani niti Švicarci neće biti sretni, a u tom im je slučaju bolje vratiti se u zemlju porijekla. Makar su se do prije dvadeset godina muslimani slobodno rukovali sa ženama, sve do dolaska radikalnog islama iz pustinje Saudijske Arabije – kazao je o. Samir Khalil.
Kako bi se omogućila integracija, o. Samir smatra kako je nužno da izgradnju europskih džamija financiraju muslimani koji u njima žive, a ne islamske države, jer “onaj tko plaća, taj i upravlja”. A upravo su džamije mjesta preko kojih radikalni islam prodire u muslimanski svijet.
– Nužno je da džamije budu pod kontrolom. Molitva naravno mora biti na arapskom jeziku, jer je to obvezno. No jedno je obred, a drugo je govor imama koji uz duhovno ima i društveno-političko značenje. Govor imama mora biti na talijanskom jeziku (odnosno jeziku države u kojoj muslimani žive), kako bi imalo kontrolu. To je također u interesu muslimana, budući da im pomaže u učenju jezika koji se govori u zemlji u kojoj žive – smatra o. Khalil.
S obzirom na to da islam ne poznaje razliku između vjerskog, društvenog, političkog i kulturalnog područja, nužno je voditi računa i o knjižnicima koje već godinama čine dio svake džamije. Pokazalo se kako u mnogim knjižnicama postoje brojne knjige vrlo agresivnog, fundamentalističkog sadržaja, zbog čega je nužan njihov strogi nadzor.
– Nužno je imati mogućnost ulaska i kontrole knjižnica. Time država pomaže muslimanima, izbjegavajući da se stranci sa svojim radikalno drugačijim pogledima infiltriraju u zajednice i radikaliziraju ih. Pomoć je nužna jer iako svi muslimani odbacuju ISIL, tisuće mladih mu se pridružuje. A zašto? Zato što se preko džamija radi propaganda kojom ih se uvjerava da je ISIL pravi oblik islama – tvrdi profesor Khalil, zaključujući kako prava integracija podrazumijeva jasna pravila, a prema njegovu mišljenju prvo pravilo (na primjeru Italije) glasi: “Tko dolazi u Italiju mora se ponašati kao Talijan, no moći će obogatiti novu kulturu elementima svoje kulture, ukoliko one nisu u suprotnosti. Takva integracija predstavlja pravo obogaćenje.”
O nužnosti integracije u razgovoru za francuski katolički dnevnik La Croix progovorio je i papa Franjo pozvavši Europu da “iznova otkrije svoju sposobnost za integraciju”. Više o sadržaju ovog razgovora pročitajte na linku.
Miodrag Vojvodić | Bitno.net
Niz članaka o islamu Samira Khalila vidi ovdje: analiza suvremenog islama
Samir Khalil Samir SJ posjeduje doktorate iz orijentalne teologije i islamskih studija. Osnovao je u Egiptu 20 škola za učenje čitanja i pisanja, 12 godina je bio profesor na Pontifikalnom Orijentalnom institutu u Rimu. Tijekom građanskog rata 1986. preselio se u Libanon. Osnovao je istraživački institut CEDRAC u Beirutu koji istražuje i skuplja kršćansku kulturnu baštinu na Istoku. Ujedno je i profesor na Pontifikalnom Orijentalnom institutu Centre Sèvres u Parizu, zatim je profesor na Maqasid Institute u Beirutu gdje imamima predaje o kršćanstvu… Bio je gostujući profesor na bezbrojnim sveučilištima diljem svijeta. Autor je preko 40 knjiga i više od 500 znanstvenih članaka na arapskom i francuskom na temu odnosa kršćanstva i islama, savjetnik je mnogim političkim i vjerskim vođama u Europi i na Bliskom istoku. Također je s muslimanskom mladeži svakodnevno vodio razgovore na ulicama Pariza sve do 2005. godine. Njegovo glavno područje interesa je kršćanski Orijent, islam i integracija muslimana u Europi te pitanje odnosa muslimana i kršćana. Smatra ga se najvećim stručnjakom za pitanje islama u Katoličkoj Crkvi. Bibliografiju njegovih djela vidi ovdje: Pontificio Istituto Orientale, Facoltà delle Scienze Ecclesiastiche Orientali