Na Veliki ponedjeljak 2. ožujka u dvorani sv. Franje na Svetom Duhu u Zagrebu, Centar Hrvatski Areopag za međureligijski dijalog ugostio je Luciana Mošu Prelevića, rabina Židovske općine Zagreb, koji je u prepunoj dvorani zorno demonstrirao i protumačio obred židovske Pashe (Pesah).

Rabin

Nakon snimke pjesme židovskoga dječjeg zbora i uvodne molitve pashalnog psalma (114) što ga je pročitao fra Vladimir Vidović, tajnik Centra Hrvatski Areopag, nazočne je pozdravio dr. fra Josip Blažević, ravnatelj Centra Hrvatski Arepag i, u uvodnom predavanju: “Pasha Židovska, Isusova i kršćanska”, izložio teološko značenje Pashe kod Židova, kao blagdana proljeća i beskvasnih kruhova, spominjanja (anamneze) velikih djela što ih je Bog izveo u povijesti Izabranog naroda, među kojima dominira izbavljenje iz egipatskog sužanjstva kada su Židovi postali narod i dobili slobodu. U nastavku je dr. Blažević predstavio Isusa koji slavi židovsku Pashu, daje joj novo značenje, ispunja ju (umro na blagdan židovske Pashe, ni jedna mu se kost nije slomila) i, na kraju, dokida, da bi uspostavio novu Pashu (“prijelaz”) iz grešnoga svijeta k Ocu, pri čemu njegovo tijelo zamjenjuje starozavjetnog jaganjca i postaje novi Hram. U trećem dijelu predavač je predstavio teološke karakteristike kršćanske Pashe, kao sjedinjenje Kristovih vjernika sa svojim uskrslim Gospodinom, pravim Božjim Jaganjcem, u “lomljenju kruha”. Taj će dan ubrzo dobiti novo ime: dies Domini (dan Gospodinov). Taj dan kršćane podsjeća na Kristovo uskrsnuće, pridružuje ih njegovoj muci, smrti i uskrsnuću po kojima su oni izbavljeni od grijeha i smrti, i okreće ih paruziji. Blažević je svoje predavanje završio kratkim kvizom iz poznavanja židovske Pashe, u koji se publika rado i veselo uključila.

Luciano Moše Prelević, rabin u Židovskoj općini Zagreb, prvi je hrvatski rabin nakon više od 60 godina. Svojom duhovitošću i dinamičnom demonstracijom mnogobrojnih elemenata od kojih je sastavljena židovska Pasha plijenio je pažnju publike kroz skoro puna dva sata. Za najveći broj sudionika bila je to jedinstvena prilika da su se susreli s prikazom i tumačenjem židovskog obreda Pashe i mogućnosti postavljanja pitanja o svemu što ih zanima. Nakon predavanja i pitanja mnogi su degustirali beskvasni kruh (“maca”), što su ga Židovi blagovali u vrijeme izlaska. Predavanje je upriličeno kao neposredna priprava i bolje razumijevanje predstojećeg slavlja kršćanskog Vazma.(ika/bitno.net)