Foto: IKA

Ako je točno što ova vjernica piše, na predstavi „Hrvatsko glumište“ bezočno su profanirani i obeščašćeni najsvetiji kršćanski simboli: Euharistija, Križ i Gospa. Ne želim ulaziti u pitanje o poštivanju ljudskih prava glumaca, čije se dostojanstvo, kako gledateljica piše, također grubo povrijedilo. Otkad je predstava održana, dobio sam i dobivam mnoštvo reakcija na takvo vrijeđanje kršćanskih vrijednosti i onih koji ih takvima smatraju, osobito katolika koji sačinjavaju većinu građana ovog grada, koji se – da ne zaboravimo – predstavlja i želi biti tolerantan. Mnogi se pitaju: Kakva je to tolerancija koja na najgrublji način vrijeđa ono što je drugima najsvetije, a da pritom nitko u ovoj sredini na to ne reagira?

Znači li to da je opravdan osjećaj mnogih vjernika koji mi ovih dana govore da se osjećaju nezaštićenima i građanima po kojima svatko može „pljuvati“? Doista je potrebna neizmjerna doza drskosti da se Euharistija i križ povežu, vjerojatno i identificiraju s ustaštvom te se na taj način sve koji vjeruju u Isusa Krista kao svoga Spasitelja na neki način proglasi ustašama koje treba istrijebiti iz ovog društva i svijeta. Nije li to dozivanje zloduha prošlosti, a ne oslobađanje od njih?

Stoga, u ime svih povrijeđenih katoličkih vjernika, ne dovodeći u pitanje umjetničke slobode, apeliram da se takva skrnavljenja i vrijeđanja više ne ponove, pogotovo ne iz Kuće koja je po svom poslanju pozvana promicati sve ono što uzdiže i oplemenjuje. Prihvaćam također savjet svećenika s terena koji predlažu da se ovih dana, u skladu s crkvenim propisima u slučaju skrnavljenja vjerskih svetinja, održi euharistijsko klanjanje kao zadovoljštinu za blaćenje i gaženje Onoga kojeg one predstavljaju. A to je Isus Krist, kojega mnogi ispovijedaju kao svoga Učitelja i Spasitelja. U skladu s time, neka  župnici i upravitelji crkava ovih dana u prikladno vrijeme pozovu vjernike na jednosatno euharistijsko klanjanje po rečenoj nakani.

Mons. dr. Ivan Devčić, riječki nadbiskup metropolita

Pismo vjernice N.N. u kojoj se opisuje predstava „Hrvatsko glumište“

U Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci se već dulje događaju određeni incidenti koji provociraju stanovništvo s političkim parolama i predstavama kojima se narušava ono što je mnogima u ovoj državi sveto. Naime, od nedavno postavljeni intendant Oliver Frljić i manja skupina ljudi iz same Uprave kazališta koju skupa s njim predvodi njegova desna ruka glavni dramaturg Marin Blažević, koriste balkon HNK za iskazivanje svojih političkih i drugih stavova vješanjem zastava i natpisa na zgražanje građanima, a od djelatnika kazališta retrogradno traže da potpisuju podršku za učinjeno, iako oni s time uopće nemaju veze. Okosnica ovog dopisa i potpuno gubljenje strpljenja je predstava ¨Hrvatsko glumište¨ koja je 19. studenog 2014. premijerno izvedena kao autorski projekt redatelja i intendanta Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića. Predstava izaziva u najmanju ruku zgražanje te duboko vrijeđa kršćane i Crkvu zbog okrutnog načina da kršćanske simbole i svete predmete koriste kao perverzne rekvizite u predstavi. Na početku predstave se podiže platno s prizorom Posljednje večere te na sceni ostaje osmero glumaca (tri žene i petorica muškaraca) odjevenih poput apostola. Ogrtače skidaju i ostaju u ustaškim crnim odorama s krilima anđela na leđima uz snimku proglašenja NDH Slavka Kvaternika. Glumci se brzo pretvaraju u demonske zvijeri te na sceni prikazuju orgijanje uz izopačeno bluđenje dvojice muškaraca nad ženom i elemente silovanja. Scenom potom prolazi kip Gospe po kojem se glumci stavljaju u klečeći stav, križaju i jedu hostije uz pjesmu ¨Ja se kajem…¨. U istom prizoru nastavljaju skidanje hlača do koljena, zavlače ruke u donji veš na kojem su printevi poznatih hrvatskih glumaca i redatelja te počinju masturbiranje do grimasa kojima označavaju kraj bludnih radnji uz obilno pljuvanje na usta. Predstava se nastavlja sa scenom u kojoj jedan od glumaca stavlja na glavu trnovu krunu te s križem predvodi povorku u kojoj glumci spolno opće na različite načine, a svi u rukama imaju križeve koje koriste za samozadovoljavanje gurajući križeve u spolovila te potom u stražnjice. Kip Gospe ponovno prelazi pozornicom, ovaj put s petokrakom na glavi, a glumci na križeve navlače prezervative, insinuiraju proces erekcije i nategnute prezervative lansiraju u publiku gađajući gledateljima u glave. Vrlo brzo glumci polako skidaju svu odjeću sa sebe stojeći na svega metar od publike i ostaju potpuno goli te se nad njih spuštaju tuševi koje dočaravaju plinske komore u nacističkim logorima, a glumci jedan po jedan liježu na hrpu poput žrtava. U završnom dijelu scenu prema gledalištu zatvara replika svečanog zastora zagrebačkoga HNK s Bukovčevim ¨Hrvatskim preporodom¨. Glumci se ustaju i peru vlažnim maramicama. Po tko zna koji put u predstavi svi pale cigarete i započinju razgovor jedući hostije iz vrećice poput čipsa s umakanjem u kečap. Jedan od njih se izjašnjava da je Srbin, na što ga svi grle i govore kako ga prihvaćaju te potom naglo napadnu uz vrijeđanje i mučenje nalijevanjem benzinom kako bi ga zapalili. U samom kraju se pojavljuje djevojčica s kalašnjikovom u rukama uperenim u glumce.¨

Bitno.net