Portal Bitno.net objavljuje tekstove vlč. Tomislava Šaguda pod nazivom “Ropstvo pornografije”. Župnik zagrebačke župe Sv. Josipa Radnika u Gajnicama – koji je uz teologiju uspješno diplomirao i na Fakultetu elektrotehnnike i računarstva – u pet članaka progovora o pornografiji kao izrazito raširenoj društvenoj pojavi koja izaziva niz iznimno štetnih posljedica, a koje su općoj javnosti vrlo slabo poznate. U prva tri članka, oslanjajući se prvenstveno na empirijska istraživanja i radove znanstvenika, ukazuje na niz problema koje ona uzrokuje u kontekstu rada ljudskog mozga, međuljudskih odnosa i društva u cjelini. U četvrtom članku progovara o teološkom viđenju pornografije, a u posljednjem članku i o putu oslobađanja iz njenog ropstva. Trenutno objavljene članke iz niza o pornografiji možete pročitati OVDJE.

Uvod

U svojoj popularnoj apostolskoj pobudnici Na proboj biskup Olmsted piše: „Zamislite da na sudnji dan stojite pred Božjim prijestoljem, gdje će veliki sveci minulih vremena, koji su se i sami borili s najvećim grijesima svojega doba, jedni drugima govoriti: ‘Mi smo se borili s nedaćama požude za naših dana, ali ovi muškarci 21. stoljeća! Ta se nekolicina sretnika izbliza sukobila sa zvijeri!’”[1]

Često se žalimo na prilike koje nas okružuju: nikada toliko nemorala, napasti, kušnji, zala… Zavidimo generacijama koje su imale priliku živjeti u nekim „boljim vremenima” (što je vrlo upitan izraz), umjesto da se radujemo zato što možemo biti dio generacije koja će zadati smrtonosni udarac razularenoj zvijeri. Iako je biskup Olmsted pobudnicu ciljano pisao muškarcima, njegove riječi svakako se tiču i žena, jer one čine gotovo trećinu konzumenata pornografije. Treba razbiti mit da je riječ isključivo o „muškom problemu”. No, prije nego što krenemo navoditi konkretna sredstva za oslobođenje od ropstva pornografije, moramo iznijeti nekoliko bitnih pretpostavki.

Nisi sam/a

U grijeh bluda padali su veliki biblijski likovi kao što su Samson, David i Salomon, a i mnogi su sveci vodili borbe s tim grijehom, poput primjerice sv. Augustina. I najveći se apostol kršćanstva, sv. Pavao, više puta žalio na svoje unutarnje slabosti i borbe (2 Kor 12, 7–9; Rim 7,14–25). Biblijski autori od velikana povijesti spasenja namjerno nisu napravili likove iz bajke, već ih prikazuju onakvima kakvi su zaista bili: ljudi s različitim slabostima i vrlinama koji su se trsili vršiti Božju volju i koji bi se nakon svojih padova kajali te tražili i zadobivali milosrđe. Jedino se s takvim likovima možemo iskreno poistovjetiti i postaviti ih sebi za uzore, jedino nas takvi likovi mogu ohrabriti da vjerujemo kako i nakon pada postoji nada. Ovisnost o pornografiji i općenito problem padanja u grijeh bluda prava je tabu-tema među vjernicima. Svjedočanstva o unutarnjim borbama i padovima nakon obraćenja još uvijek u mnogim krugovima izazivaju sablazan. U našem će društvu, koje sebe naziva liberalnim i širokih pogleda, teško itko priznati da ima problema s nekontroliranim gledanjem pornografije. No, premda ima još puno prostora za napredak, posljednjih se godina ipak počelo javno govoriti o mnogim teškim temama kao što su seksualno zlostavljanje, nasilje u braku, psihička oboljenja i dr. Zato se nadamo da će i tema ovisnosti o pornografiji naći svoje mjesto u našem javnom prostoru i obrazovnom sustavu. Dok se to ne dogodi, mnogi će kroz ovaj pakao prolaziti sami, skrivajući svoj problem od tuđih očiju umjesto da se otvore i zatraže pomoć, što je prvi korak prema izlasku iz toga ropstva. Ovisnost o pornografiji stvara paralizirajući sram koji osobi crpi životnu snagu i dodatno je oslabljuje za mogućnost promjene. Zbog toga je važna uloga pomagača koji će takvu osobu pratiti i kome će se ona povjeravati (engl. accountability partner). To je netko kome se dotična osoba može javljati i govoriti o uspjesima ili padovima na ovom području. On ili ona može biti neki prijatelj, rođak, duhovni pratitelj, suprug ili supruga – netko vrijedan povjerenja tko će razumjeti problem koji osoba ima i kome ona zbog toga neće biti odvratna, nego će je uvijek prihvaćati. Mnogi ne preporučuju da to bude dečko ili djevojka, zbog naravi takvog odnosa. Ono što je pritom važno jest stvoriti potrebno povjerenje da osoba koja ima problem nakon svakog pada ne propadne još dublje u očaj i beznađe, nego da zna da je prihvaćena, ljubljena i vrijedna bez obzira na padove. Nije toliko važno kako će teći taj odnos koliko je važno da u njemu ne bude osuđivanja: nužno je bezuvjetno prihvaćanje osobe, ali ne i grijeha. Jedan je mladić posvjedočio kako je izgledao njegov odnos s cimerom koji ga je zamolio da preuzme ulogu osobe od povjerenja. Ovaj bi mu svakoga jutra pokazao palac prema gore, pitajući na taj način je li sve u redu. Cimer bi odgovorio pokazujući palac prema gore ili prema dolje, ovisno o tome kako je prošla noć.[2] Već je ovakva minimalna komunikacija dovoljna da se osoba ne izolira i propadne pod teretom osjećaja krivnje i srama.

Cilj je svetost

Cilj borbe ne smije biti samo oslobođenje od pornografije, već rast u svetosti: preobražaj u sliku Božju na koju smo svi stvoreni. Pornografija je grijeh protiv kreposti čistoće i zato osoba, da bi se oslobodila, tu krepost mora zaživjeti na svim životnim područjima, tj. uspješno integrirati vlastitu spolnost u opći poziv na svetost. Pribjegavanje pornografiji gotovo je uvijek posljedica nekog dubljeg problema. Ako netko problem usamljenosti počne rješavati alkoholom ili stres napornog posla olakšavati verbalnom agresijom umjesto pornografijom, ne možemo to nazvati uspjehom.

Potreban je cjelovit pristup

Također, treba shvatiti da pornografija nije samo duhovni problem. Molitva i sakramentalni život jesu nužni, ali oni su tek dio sredstava koje Crkva nudi kao pomoć u ovoj borbi. Čovjek je cjelovito biće i njegovo djelovanje uvijek uključuje cijelu osobu. Popularna je ideja odlaska k nekom „produhovljenom“ svećeniku koji će iz osobe „istjerati đavle“ i tako riješiti sve njezine probleme, no to ne odgovara stvarnosti. Zagovorna molitva zaziva Božju milost, povezuje nas sa zajednicom i može puno toga dobroga učiniti, no ona sama po sebi neće riješiti problem. Ona može biti tek jedan od koraka u procesu ozdravljenja. Sredstva koja Crkva oduvijek preporučuje vjernicima kako bi živjeli čistoću doista su raznolika: „disciplina osjetila i duha, budnost i razboritost u izbjegavanju grešnih prigoda, čuvanje stida, umjerenost u zabavama, zdrava zaposlenost, česta molitva i pribjegavanje sakramentima pokore i euharistije”.[3] Vidimo da se i u službenim dokumentima molitva nalazi na posljednjem mjestu, ali ne zato što bi bila najmanje važna, nego zato što ratnik uzima mač u ruke tek nakon što je obukao cijeli oklop. U ovom ćemo se izlaganju i mi držati te strukture.

Dopaminska detoksikacija

U prvom smo članku govorili o utjecaju pornografije na mozak: kako se nakon nekog vremena u mozgu počinju mijenjati određene strukture, te on postepeno prestaje biti naš i biva otet. Dobra je vijest to što, zahvaljujući istom svojstvu neuroplastičnosti, novonastale strukture možemo razgraditi i ponovno preuzeti vlast nad svojim mozgom. Govoreći vrlo pojednostavljeno, na biološkoj je razini ovisnost o pornografiji zapravo ovisnost o lučenju natprirodne količine dopamina uzrokovana učestalim natprirodnim podražajima, kako je to detaljno objašnjeno u prvom članku. Potrebno je otprilike 90 dana da se mozak „resetira” i vrati na prirodno stanje te prestane zahtijevati natprirodne podražaje. To je minimalno vrijeme koje se preporučuje za liječenje ovisnosti.[4] Dakle, 90 je dana potrebno za ispravljanje neurološke neravnoteže izazvane ovisnošću o pornografiji. U tom razdoblju nije dovoljno samo apstinirati od pornografije nego se preporučuje izbaciti i ostale natprirodne podražaje: društvene mreže, internetske portale, nezdravu hranu, alkohol, slatkiše, kompjutorske igre, gledanje televizije, slušanje zabavne glazbe… Ono na što se trebamo naviknuti jesu „dosadne” i „naporne” ali opuštajuće radnje koje nemaju hipnotizirajući učinak na nas, kao što su šetnja, tjelovježba, post, posna hrana; čitanje knjiga, slušanje opuštajuće glazbe, umjerenost u svemu; prisna druženja i razgovori o ozbiljnijim temama; hobiji poput vrtlarstva, planinarenja, crtanja; molitva i meditacija… Jako je važno da imamo ustaljeni dnevni ritam, dovoljno sna i zdravu količinu posla. Dok provodimo vrijeme s drugim ljudima, u našem se tijelu otpušta jedan drugi kemijski spoj, koji se zove oksitocin, a zaslužan je za osjećaj sigurnosti i povjerenja. On uzrokuje osjećaj duboke radosti, ispunjenja i mira te nas emotivno veže uz osobu s kojom provodimo vrijeme. Osjećamo se voljeni.[5] Ovakve nam radnje mogu omogućiti ispunjenje potreba koje smo htjeli nadomjestiti gledanjem pornografije. Kada je riječ o bračnim spolnim odnosima, preporučuje se suzdržavanje tijekom svih devedeset dana, ali svaki bračni par takvu odluku treba donijeti za sebe.

Valja imati na umu da ne postoji univerzalni recept: netko je možda osoba koja ide na sve ili ništa, dok netko drugi može napredovati jedino postepeno. Potrebno je iskreno zaviriti u sebe, napraviti realan i detaljan plan stvari kojih se treba odreći i novih aktivnosti koje treba uvesti. Sve dosad nabrojano samo su preporuke, a svatko za sebe mora odlučiti koja je njegova mjera. Ono što je važno jest držati se donesene odluke. Ako nešto zaista ne ide (recimo, ako osoba nikako ne može bez slatkog ili zaključi da je trebala slijediti puno stroži režim), treba biti iskrena prema sebi i prilagoditi plan novim spoznajama, pazeći da pritom samu sebe ne vara prozirnim izgovorima. Cilj je svega ovoga mozak ponovno naviknuti na prirodne podražaje. U početku će biti teško motivirati se za takvo što (jer je sustav nagrađivanja zadužen za motivaciju, a on je poremećen), no s vremenom će se mozak prilagoditi i vratiti na prirodno stanje. Tada će i „dosadne“ stvari, putem prirodnih kemijskih podražaja, početi pružati osjećaj zadovoljstva, pa više neće postojati tolika čežnja za natprirodnim podražajima.

Uzroci i obrasci

Da bismo pali u teški grijeh, uvijek smo prije morali prijeći određeni put. Morali smo donijeti niz odluka koje smo sami sebi prikazali kao bezazlene, a zapravo su bile koraci prema propasti. Pogledajmo kako je to izgledalo u slučaju kralja Davida (usp. 2 Sam 11,1–4). Dok su svi kraljevi odlazili u rat, David se toliko pouzdavao u sebe i svoju nadmoć da je odlučio ostati u Jeruzalemu i uživati u udobnosti svoje palače. David se uzoholio i nije vršio svoju kraljevsku dužnost. Budući da je ljenčario, mučila ga je dosada i imao je problema sa spavanjem, zbog čega je jedne večeri ustao iz kreveta i krenuo šetati po krovu. Znao je da se s krova palače svašta može vidjeti i znao je da ulazi u grešnu prigodu. Nije samo opazio Bat-Šebu kako se kupa, nego ju je promatrao (hebr. raah) sve dok požuda nije toliko narasla u njemu da ju je morao uzeti k sebi iako je znao da je žena drugoga čovjeka. Dobro je poznato što se sve nakon toga dogodilo. Zbog čitavog niza pogrešnih odluka došlo je do hladnokrvnog ubojstva nevina čovjeka.

Uzroci pada

Ako osoba želi raskrstiti s pornografijom, mora vidjeti koju to čežnju pokušava zadovoljiti gledajući pornografiju, odnosno koji su glavni uzroci takvog ponašanja. Puka apstinencija nije dovoljna jer nam pornografija često služi kao loše sredstvo za nošenje sa životnim problemima. Ako želimo ozdraviti, moramo rješavati probleme koji nas muče, a ne pronalaziti najlagodniji način bježanja od njih ili potiskivati svoje čežnje sve dok silom ne provale iz nas u obliku teške bolesti. Neki su od uzroka navike gledanja pornografije dosada, usamljenost, stres, osjećaji srama, krivnje i slično. Mozak osobe koja iz tih razloga konzumira pornografiju prilagodio je svoje strukture tako da će toj osobi, kad god je, primjerice, obuzme dosada, prvo pasti na pamet gledati pornografiju. Paradoksalno je pritom to što gledanje pornografije ne ublažava njezine tegobe, nego ih još više pojačava. Navedimo jedan primjer: nakon napornog tjedna, u petak navečer osoba se osjeća vrlo usamljeno i dosadno joj je. Umjesto da nazove prijatelje i izađe s njima, odlučuje gledati pornografiju i masturbirati. U međuvremenu dobiva poziv za izlazak, no odbija jer već ima zanimaciju. Nakon nekoliko sati liježe u krevet s još većim osjećajem usamljenosti. Ili, uzmimo primjer osobe koja je vrlo naporno učila za ispit, ali ga nije položila. Pokušavajući ublažiti neugodan osjećaj srama, odlazi na internetsku stranicu na kojoj može čitati priče o savršenim muškarcima koji spašavaju dame u nevolji, uživati u detaljnim opisima njihovih spolnih odnosa i zamišljati da se to njoj događa. Budući da je tako većinu dana potrošila uludo, a ispitno razdoblje prolazi, njezin se osjećaj krivnje dodatno produbljuje, te si stoga odlučuje kupiti nešto kako bi se osjećala bolje. Nakon takve kupovine osjeća još veći sram zato što je uzalud potrošila novac pa odlučuje pobjeći od stvarnosti prepuštajući se gledanju pornografije. Ovaj se začarani krug mora prekinuti na samom početku! Svatko mora pogledati u sebe i vidjeti koji je temeljni uzrok pribjegavanju pornografiji, a potom ga riješiti. Ako je to dosada, treba pronaći neki hobi; ako je razlog usamljenost, treba se družiti s prijateljima; ako je problem osjećaj krivnje, treba rješavati emocionalne probleme (možda i putem psihoterapije); ako je uzrok prestresan posao, treba promijeniti odnos prema poslu ili promijeniti posao. Jedino što ne smije raditi jest vrtjeti se u krug i tonuti sve dublje u ovisnost.

Obrasci ponašanja

Osim uzroka postoje i određeni obrasci ponašanja koji vode u grijeh: karakterističan slijed ponašanja koji se stalno ponavlja. Potrebno je prepoznati te obrasce i predvidjeti koje ponašanje može dovesti do pada. Na primjer, mladić legne u krevet na počinak, a mobitel zasvijetli jer mu je netko upravo poslao poruku. Poruka ima poveznicu na neki zabavan video na društvenoj mreži pa on, kad je već tu, ode pogledati što ima novoga. Tamo naleti na djevojku s kojom je nekad bio u vezi i u sjećanje mu navru određene radnje iz prošlosti. Zatim nailazi na vijest o seksualnom skandalu neke poznate osobe, čita kakve je perverzije ta osoba radila i shvati da ga samo dva klika dijele od njegove omiljene pornografske stranice… Dakle, sve je započelo uzimanjem mobitela u ruke nakon odlaska u krevet. Ovdje sad treba povući novu granicu: nema mobitela prije spavanja. Tako se eliminira sama prigoda za grijeh.

Tehnološka pomagala

Tehnologija je omogućila širenje epidemije o kojoj govorimo, ali postoje i takva tehnološka rješenja koja služe kao pomoć za izlazak iz ropstva pornografije. Nije riječ samo o programima za blokiranje pornografskih sadržaja već i o različitim aplikacijama u kojima se nude brojne mogućnosti, poput povezivanja s osobom od povjerenja, kalendara za praćenje napretka, motivirajućih poruka, crvenog gumba za slučaj napasti, dnevnika misli, rasporeda detoksikacijskih aktivnosti itd. Detaljno opisivanje takvih aplikacija nadilazi opseg ovoga članka, ali vrijedi navesti adrese na kojima se može naći nekoliko najpopularnijih: covenanteyes.com, thevictoryapp.com i joinfortify.com. Na internetu se također mogu pronaći cjeloviti programi za oslobađanje od pornografije, kao što je program na stranici strive21.com.

Postoje mnoge aplikacije za blokiranje pornografskih sadržaja, koje je preporučljivo imati na svim elektroničkim uređajima, pogotovo na onima koje koriste djeca. Do njih je lako doći putem internetskih tražilica. Vrlo je preuzetno misliti da su ovakve aplikacije nepotrebne jer smo dovoljno jaki da se odupremo napasti. Zašto se izlagati mogućoj kušnji u budućnosti, ako je imamo priliku pobijediti već danas? Kao i u svim borbama, moramo biti vrlo oprezni u procjeni vlastitih snaga i mudri u donošenju odluka.

Iako vjernik uvijek cjelovito pristupa rješavanju svojih problema, uvažavajući tjelesnu i duhovnu komponentu čovjeka, često je vrlo korisno pristupiti nekom programu sekularnog karaktera, kao jednom od sredstava za postizanje ozdravljenja. Takvi programi ne zamjenjuju duhovna sredstva za borbu, nego ih nadopunjavaju unutar svojih okvira. Kvalitetna psihoterapija sigurno će biti od pomoći, kao i razni programi za izlazak iz ovisnosti. Jedan takav program nude i Anonimni seksoholičari, koje možete kontaktirati na www.sa-hrvatska.com. Uvijek, naravno, treba paziti da to zaista budu znanstveno utemeljeni pristupi, a ne new age ponuda koja kriomice zalazi u područje duhovnosti, gdje radi nered.

Duhovna sredstva

Kakvu god samodisciplinu posjedovali, grijeh se može nadvladati jedino Božjom milošću: „Tamo gdje je sama stvarnost iskrivljena posljedicama grijeha, čovjek, od rođenja sklon na zlo, nalazi opet nove poticaje na grijeh; i on ih, bez velikih napora i milosti, ne može nadvladati.”[6] U drugom dokumentu Crkva kaže: „Da bi netko doista došao do zrelosti afektivno-spolnog života, nužno je da vlada sobom, a to pretpostavlja vrline… Sve je to pak moguće jedino snagom spasenja koje dolazi od Isusa Krista.”[7] Svi koji imamo imalo veze s vjerom znamo da su osnovica duhovnog života osobna molitva i sakramentalni život. No njima ne smijemo pristupati automatski, misleći kako ih samo treba „obavljati“ pa će se stvari zasigurno popraviti. Molitveni plan treba biti dio šireg plana rasta u svetosti. To konkretno znači da u svojim pobožnostima neću moliti samo za oslobođenje od gledanja pornografije, nego za sve što me izgrađuje u kreposnu osobu. Molit ću Boga da izgradi moje samopoštovanje, da me ozdravi od osjećaja krivnje, da mi dadne snage da svako jutro ustanem u isto vrijeme, da izvršavam svoje dužnosti, da odradim tjelovježbu do kraja, da pronađem prave prijatelje, da se zbližim sa svojom obitelji itd. Ponovimo: cilj nije prestati gledati pornografiju, nego postići svetost.

Euharistija je najizvrsnija duhovna hrana i dobro je svaki dan ići na pričest – ne naziva je Isus uzalud kruhom svagdašnjim. Ispovijed nije samo sredstvo za oslobađanje od teških grijeha već i izvor milosti i ozdravljenja. Trebamo si odrediti ritam redovitog odlaska na ispovijed. Za dobru ispovijed važno je prethodno napraviti kvalitetan ispit savjesti u kojem se ne teži samo pukom nabrajanju prijestupa, nego pronalaženju dubljih uzorka koji su doveli do grijeha, kao što su idolopoklonstvo tijelu, nezdravi obrambeni mehanizmi, krive slike Boga, nedostatak samopoštovanja… U ispovijedi se također trebamo otvoreno suočiti s grijehom: nije dovoljno tek navesti „sagriješio sam bludno”, jer na taj način bježimo od odgovornosti i zatvaramo se primanju Božje milosti. Važno je konkretno navesti grijeh i reći koliko puta se sagriješilo. Također, korisna je duhovna praksa u molitvi se odricati počinjenih grijeha i navezanosti na grijeh.

Postoji more pobožnosti od kojih možemo imati obilje duhovnih koristi, među kojima Crkva ipak izdvaja neke: „Mladi bi naročito trebali gajiti pobožnost prema Neokaljanoj Majci Božjoj i za uzore svog nasljedovanja uzeti živote svetaca i drugih vjernika, naročito mladih, koji su se isticali u gajenju čistoće.”[8] Krunica i pobožnost prema Blaženoj Djevici trebale bi zauzimati povlašteno mjesto. Kao i kod procesa dopaminske detoksikacije, osobna pobožnost ovisi o našoj osobnosti. Potrudimo se pronaći ona duhovna sredstva i onaj duhovni ritam od kojih imamo najviše koristi. Najvažnija je ustrajnost u donesenim odlukama, koliko god male bile. Mali su koraci uvijek bolji od neostvarenih velikih planova. Svakako je preporučljivo naći svećenika koji će voditi ranjenu osobu u ovom procesu ozdravljenja, paziti da ona uvijek ima realan pogled na svijet i da ne izlazi iz okvira crkvenosti u područje fantazije ili upadne u neku drugu đavlovu zamku. Na kraju članka donosimo nekoliko molitava koje bi mogle biti od velike koristi na ovom području.

Nekome su navedeni principi i savjeti možda već poznati iz programa Exitus, kojim se muškarcima putem askeze, molitve i bratstva želi pomoći da ostvare istinsku slobodu u svom životu. Taj je program puno širi od samog procesa izlaska iz ovisnosti o pornografiji, no već smo naglasili da je prvotni cilj svetost. Više o programu možete saznati na exitus.hr. Za upoznavanje sebe i svojih unutarnjih procesa te rad na njima u svjetlu vjere, vjernicima se svakako preporučuju ignacijanske duhovne vježbe.

Što kada padnem?

Kršćanin ne dramatizira, već gleda kako da svaku situaciju okrene na Božju slavu. Prvi je korak ponovno ustati tako što ćemo prvom prilikom otići na ispovijed. Pazimo da nas sram ne odvoji od tog sakramenta, jer to je strma cesta nizbrdo. Druga je velika napast u slučaju pada da si odlučimo priuštiti dulji period oduška, razmišljajući na način: sad sam ionako u grijehu, pa ću neko vrijeme tako živjeti. Ako je osoba na dijeti, nije isto prekine li dijetu jednom kremšnitom ili cijelom tepsijom, a slično je i u duhovnom životu. Valja također imati na umu da postoji velika razlika između masturbacije uz gledanje pornografije ili bez nje. U prvom smo članku objasnili kako erotsko maštanje i stvarno gledanje pornografije na ljudski mozak djeluju kao različiti podražaji i u njemu uzrokuju različite neurološke procese. Teološki gledano, iako je u oba slučaja riječ o teškom grijehu, ipak postoji velika razlika. Premda su konzumenti pornografije skloni misliti da je to njihova osobna stvar ili da samo sebi nanose štetu, posljedice gledanja pornografije uvijek uključuju i druge ljude jer se gledanjem neizravno odobrava ponižavanje glumaca i podržava jedna industrija koja je dobrim dijelom utemeljena na trgovini ljudima.

Pad možemo na više načina iskoristiti za još veći rast u svetosti. Moramo si postaviti pitanje zašto se pad dogodio i pokušati saznati postoje li neki dublji uzroci ili obrasci ponašanja koji su ostali neprimijećeni te se s njima obračunati. Pad u grijeh svakako treba iskoristiti kao priliku za rast u poniznosti i spoznaji vlastite slabosti i potrebe za Božjom milosti. Osim toga, iskustvo pada i nemoći može nam pomoći da jednoga dana imamo više suosjećanja prema drugim osobama s ovim problemom te da im možemo kvalitetnije pružiti utjehu i dati dobar savjet.

Zaključak

Tolkien je u svome remek-djelu zapisao:

„’Da se to bar nije dogodilo u moje vrijeme!’ uzdahne Frodo. ‘To i ja kažem,’ reče Gandalf, ‘i svi oni koji dožive ovakvo vrijeme. Ali nije na njima da o tome odlučuju. Na nama je samo da odlučimo što ćemo učiniti s vremenom koje nam je dano.’”[9]

Na kraju ovoga niza članaka o pornografiji htio bih vas sve pozvati da se uključite u borbu protiv te epidemije koja uništava pojedince, obitelji i društvo. Neovisno o našoj trenutnoj situaciji, imali mi osobno problema s pornografijom ili ne, svi smo pozvani nešto učiniti. Za početak možemo educirati sebe i druge te na društvenim mrežama govoriti o ovoj temi. Netko se može odlučiti ozbiljnije posvetiti borbi i pokrenuti zakonodavno lobiranje. Svakako je najprije potrebno razbiti postojeću šutnju, zbog koje mnoge žrtve pate i ne nalaze izlaz. Možda neki čitatelj dobije poticaj da na ovom portalu ili negdje drugdje javno podijeli vlastito svjedočanstvo te tako nekoga dotakne i potakne na promjenu. Najmanje što možemo učiniti jest moliti da Gospodin ozdravi naše društvo i naše obitelji kako bi svaki pojedinac živio oslobođen i zaštićen od utjecaja pornografije, što je minimum dostojanstva koje svaka osoba zaslužuje.

Molitva u trenucima kušnje, prema Heb 4,14–16

Gospodine Isuse Kriste, naš veliki svećeniče, bio si kušan na mnoge načine, kao što smo i mi, a nikada nisi sagriješio. Povedi me na prijestolje svoje milosti da dobijem milosrđe, naklonost i pomoć. Učini me svjesnim svoje prisutnosti. Jačaj me u mojoj slabosti. Kroz životne kušnje vodi me do ljubavi koju dijeliš s Ocem i Duhom Svetim, jedini Bože, u vijeke vjekova. Amen.

Molitva nad novim računalom ili mobitelom

Bože, Oče pun ljubavi, izvore svakoga dobra i znanja, slavimo te zbog tvoje dobrote koju si nam iskazao po svome Sinu, Isusu Kristu, koji je postao čovjekom i boravio među nama, i po svome Svetom Duhu, kojega si izlio u naša srca. Daj da se ovo računalo (ovaj mobitel) upotrebljava za služenje tebi, i samo u istini. Neka bude sredstvo koje služi za uzdizanje, a ne za srozavanje. Neka se na ovom ekranu nikada ne pojave pornografija, mržnja ili bilo koje takvo zlo. Daj da se svi mi koristimo ovim računalom čistog srca, slobodni od svakoga zla. Neka moj rad na ovom računalu služi za slavljenje tvojeg imena i izgradnju tvojega kraljevstva. Vodi nas kroz ovaj život kako bismo imali udjela u savršenoj ljubavi i radosti koju dijeliš sa svojim Sinom Isusom Kristom, Gospodinom našim, i Svetim Duhom, jedini Bože, u vijeke vjekova. Amen.

Molitva za čist i krepostan pogled

Gospodine Isuse, tvoj je pogled izraz tvoje milosrdne ljubavi. Nauči me promatrati braću i sestre tvojim pogledom koji ljubi. Oslobodi me od pogleda koji ubija moje dostojanstvo i ono mojih bližnjih. Oslobodi me i očuvaj od požude očiju, te znatiželjnog i pokvarenog gledanja. Ne dopusti da preko moga pogleda u moje srce uđe razarajući duh bludnosti, pornografija i svako drugo zlo. Milosrdni Isuse, po zagovoru prečistog Srca Marijina, podaj mi čisto srce i čist pogled, da uvijek u svojim bližnjima vidim Tebe. Amen.

Osnovna literatura na kojoj se temelji ovaj članak:

www.nofap.com/rebooting

www.yourbrainonporn.com/tools-for-change-recovery-from-porn-addiction/rebooting-basics-start-here

www.fightthenewdrug.org/resources/#get-help

www.covenanteyes.com

www.integrityrestored.com

[1]     Thomas J. Olmsted, Into the Breach, https://dphx.org/into-the-breach

[2] https://www.facebook.com/fightthenewdrug/photos/a.10150136795656756/10159297313026756/

[3]     Kongregacija za nauk vjere, Persona humana. Izjava kongregacije za nauk vjere o nekim pitanjima seksualne etike, 1975., 12.

[4]     https://americanaddictioncenters.org/health-complications-addiction/chemical-imbalance

[5]     https://www.rewardfoundation.org/relationships/love-as-bonding/

[6]     Drugi vatikanski sabor, Pastoralna konstitucija o Crkvi u suvremenom svijetu Gaudium et spes, 1965., 25.

[7]     Sveti zbor za katolički odgoj, Odgojne smjernice o ljudskoj ljubavi. Obrisi spolnog odgoja, 1983., 35.

[8]     Kongregacija za nauk vjere, Persona humana, 12.

[9]     J. R. R. Tolkien, Gospodar prstenova. Prstenova družina