OD ATEISTA DO KATOLIKA
‘Dok sam otvarao željezna vrata samostana bio sam ateist’ – obraćenje Andréa Frossarda
"Puno puta su mi rekli: 'Gdje je nestao vaš razbor, vaša slobodna volja?' (...) Što se tiče mojega razbora i moje slobodne volje, mogu ustvrditi da sam se njima služio tek poslije svoga obraćenja, kad sam shvatio da nas samo Bog može spasiti od svih ovisnosti za koje bismo – bez njega – bili nemilice vezani"
Moj je otac htio da odem u ulicu Ulm. Pošao sam onamo kad sam imao dvadeset godina, ali sam pogriješio put i umjesto da uđem u Višu učiteljsku školu, ušao sam u kuću Sestara klanjateljica, tražeći ondje u kapeli prijatelja s kojim sam trebao večerati.
Ono što vam želim ispričati nije povijest nekoga razumskog otkrića. To je kao opis jednoga fizikalnog pokusa, skoro kao laboratorijski pokus.
Dok sam otvarao željezna vrata samostana, bio sam ateist.
Ateizam poprima mnoge oblike. Postoji filozofski ateizam koji Boga uspoređuje s prirodom, odriče mu vlastitu osobnost i svako rješenje traži u ljudskom razumu; ništa nije Bog, sve je božansko; takav ateizam postaje panteizam i poprima oblik obične ideologije. Znanstveni ateizam otklanja hipotezu o Bogu kao neprikladnu za istraživanje i pokušava protumačiti svijet samo pomoću svojstava materije, o čijem se postanku ne postavljaju pitanja. Marksistički ateizam još je radikalniji: ne ograničuje se samo na to da niječe Boga, nego kad bi on i postojao, bio bi istjeran, jer bi njegova neprilična prisutnost sprječavala slobodnu igru čovjekove volje. Postoji i jedan rod ateizma koji je široko rasprostranjen, a taj dobro poznajem jer je bio moj: to je glupi ateizam. Taj si ne postavlja pitanja. Njemu je naravno da stoji na užarenoj zemaljskoj kugli, pokrivenoj tankom korom sasušena blata, a ta se kugla okreće nadzvučnom brzinom oko same sebe i kruži oko neke vrste hidrogenske bombe koja je uključena u kretanje milijardi zvijezda kojih je postanak zagonetan, a cilj nepoznat.
Dok sam prolazio kroz ona vrata, bio sam ateist kojega sam opisao, bio sam to još i u kapeli. U skupini vjernika, nasuprot svjetlu, vidio sam jedino sjene, među kojima nisam mogao otkriti svojega prijatelja; na kraju toga prostora blistalo je neko svjetlo: nisam znao da je to Presveti Sakramenat.
Nikakva ljubavna muka nije me morila, nisam bio zabrinut, nisam bio radoznao. Religija je za mene bila kao neka stara tlapnja, a kršćani neka vrsta koja je zaostala duž hoda evolucije: povijest se izjasnila za nas, za ljevicu, a problem Boga bio je već riješen u negativnom smislu barem prije dva ili tri stoljeća. U našem okružju religija je već bila toliko promašena tema da smo bili antiklerikalci samo u izbornoj kampanji.
Tada se dogodilo ono neočekivano. Poslije su neki pod svaku cijenu htjeli da priznam kako je vjera djelovala u meni od početka, da sam i ne znajući za nju bio pripravan, da je moje obraćenje bila samo nagla, svjesna spoznaja duhovnoga raspoloženja koje me već davno predodredilo za vjerovanje.
To je pogrešno: ako je u meni i bilo neko nagnuće, to je onda moglo biti samo za ironiju prema vjeri, a ako bi se moje duhovno raspoloženje moglo označiti jednom riječju, onda bi najtočnija riječ bila: ravnodušnost.
Još i danas vidim toga dvadesetogodišnjeg mladića koji sam onda bio, nisam zaboravio čuđenje koje ga je zahvatilo kad je vidio kako se s kraja one kapele, bez osobite ljepote, najednom pred njim otkriva jedan svijet, jedan drugi svijet nevjerojatnoga sjaja, lude jakosti, čija je svjetlost u isto vrijeme otkrivala i sakrivala prisutnost Boga, onoga Boga, za kojega bih se čas prije zakleo da nikad nije postojao, osim u ljudskoj mašti; u isto ga je vrijeme preplavljivao neki val koji je skupa širio radost i nježnost, bilo je to kao neko lelujanje čija je moć lomila srce. Sjećanje na to nikada se nije izgubilo, pa ni u najgorim trenutcima života, koji je više nego jednom donosio užas i nesreću; odonda nema on druge zadaće nego svjedočiti o toj nježnosti i o toj jasnoj čistoći Boga, koji mu je onog dana pokazao kako je on sam nešto suprotno – od blata sazdan.
Pitate me tko sam? Mogu vam odgovoriti: ja sam ponešto mutna mješavina ništavila, mraka i grijeha, zbog taštine koja se svuda uvlači mogao bih sebi pripisivati više tame no što je moguće sadržavati, i više grijeha no što ih je moguće počiniti; naprotiv, moj udio ništavosti je neosporan, to je moje jedino bogatstvo, to znam, to je kao bezdana praznina otvorena beskrajnoj darežljivosti Boga.
Ono svjetlo nisam vidio tjelesnim očima, jer to nije bilo svjetlo koje nas obasjava i od kojeg potamnimo: bilo je to duhovno svjetlo, to jest svjetlost koja poučava – to je bila istina u usijanom stanju. Ona je neopozivo preokrenula redoviti poredak stvari. Mogao bih čak reći da, otkad sam je ugledao, za mene postoji samo Bog, a sve ostalo je tek hipoteza.
Puno puta su mi rekli: ″Gdje je nestao vaš razbor, vaša slobodna volja? Čini se da se od vas može učiniti što god se hoće. Vaš je otac bio socijalist pa i vi postajete socijalist. Ulazite u jednu crkvu i postajete kršćanin. Da ste ušli u neku pagodu, postali biste budist, a da ste ušli u džamiju, postali biste musliman.″ Katkad na takva pitanja odgovorim da mi se ponekad dogodi i to da odlazim s kolodvora, a ipak nisam vlak.
Što se tiče mojega razbora i moje slobodne volje, mogu ustvrditi da sam se njima služio tek poslije svoga obraćenja, kad sam shvatio da nas samo Bog može spasiti od svih ovisnosti za koje bismo – bez njega – bili nemilice vezani.
Konačno tvrdim: bilo je to objektivno iskustvo, nešto poput fizičke pojave i ja nemam ništa dragocjenije prenijeti od sljedeće poruke: povrh ili – još bolje rečeno – iznad svijeta koji nas okružuje i kojega smo dio, postoji jedna druga stvarnost, neizmjerno konkretnija od ove u koju općenito imamo povjerenja, a ta je stvarnost ona konačna pred kojom više nema pitanja.
Gornji tekst je izvadak iz knjige Andréa Frossarda “Bog u pitanjima”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net.