Po čemu Isus spada u Davidovu lozu po rodoslovlju koje čitamo u evanđeljima? Od Mateja saznajemo samo da je Josip iz Davidove loze, ali ne saznajemo da je i Marija, a Isus je samo od nje, a ne i od Josipa. Postoji li židovski zakon po kojem žena zarukama spada u muževljevu lozu ili nešto slično?

Poštovani!

Genealogija koju nalazimo kod Mateja i Luke ima pretežito teološki, a ne povijesni značaj. Ona nije presudna za evanđeoski navještaj, kao što znamo, druga je dva evanđelista ne donose na početku svojih evanđelja. A kada su već upotrijebljene, uklapaju se u teološku cjelinu svakoga od evanđelista.

Zbog različita načina na koji su koncipirali svoje evanđelje, Matej i Luka na različit način prikazuju i genealogije. Da se radi o vrlo pomnu koncipiranju, a ne jednostavno o historiografiji, govori nam i činjenica da su obje liste nepotpune. Evanđelisti, dakle, odabiru one osobe kojima pridaju poseban značaj u povijesti spasenja koja svoj vrhunac doživljava s Isusom. Vaše pitanje usmjereno je prvenstveno na to zašto Matej na kraju niza spominje da se Isus rodio od Marije, a ne od Josipa.

Matej ima vrlo zanimljivu koncepciju. On svoje Evanđelje piše židovskoj zajednici i stoga svoju teologiju velikim dijelom naslanja na Stari zavjet. Sjetimo se da Stari zavjet počinje Knjigom Postanka u kojoj se opisuje postanak svijeta. Matejevo Evanđelje započinje istom riječju – genesis. I kao da se na taj način sugerira da Matej s Isusovom poviješću želi napisati novu Knjigu Postanka, knjigu postanka novoga čovječanstva.

Evo što o tome kaže poznati bibličar Raymond Brown u knjizi Uvod u Novi zavjet:

Narušeni obrazac (Mt 1,16) ne da se „Josipu rodi Isus“, nego „Marija, od koje se rodio Isus“, pripravlja put za čudesno Isusovo začeće (Mt 1,18–25). Kao i u Lukinu prvom poglavlju, ali ovdje mnogo jasnije, Marija začinje dijete, ali ne pomoću ljudskoga sjemena, nego snagom Duha Svetoga – djevičansko začeće […]. U Matejevoj Knjizi Postanka novi stvarateljski čin stvara Mesiju tako da ga time stavlja u jedinstveni odnos s Bogom. Ipak, on je i kraljevski sin, Davidov, jer ga Josip, koji je iz Davidove loze, priznaje svojim djetetom, uzimajući Mariju za svoju ženu i dajući ime djetetu. Tako Josip, Židov koji je opsluživao Zakon (Mt 1,19), postaje onaj koji je ispunio Božji plan, plan koji je počeo puno ranije – već kada se Abrahamu rodio lzak. Prvo Matejevo poglavlje govori čitateljima tko je Isus (Mesija, onaj koji je jedinstveno začet po Duhu Svetom, Emanuel, ili „Bog s nama“) i kako se to zbilo.

Btb

don Damir

Gornji tekst je izvadak iz knjige “Don Damir odgovara”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.