RAZLOZI MOLITVE PREMA ISTOKU
Okretanje prema istoku u molitvi ima veliko značenje u očima svetih otaca – isplati ga se malo proučiti
Kršćani su od starine običavali moliti okrenuti prema istoku, kozmičkoj točki “izlaska” sunca, a ne jednostavno suncu, kako su to činili pogani. Ovo okretanje prema istoku u molitvi ima tako veliko značenje u očima svetih otaca da se isplati malo proučiti.
Od apostolskoga vremena kršćani se u molitvi okreću prema istoku i okrenuti onamo prigibaju se u klanjanju pred Bogom. Oni to, dakako, ne čine zbog toga što bi se samo ondje moglo razmatrati o Bogu, kako primjećuje Grgur Nisenski 1. Ali zašto onda?
Zbog toga svi u molitvi gledamo prema istoku, ali malo ih je koji znaju da smo u potrazi za prvotnom domovinom, rajem, koji je Bog zasadio u Edenu, na istoku.2
Prvi i najvažniji razlog zašto kršćani istok drže časnijom stranom svijeta negoli ostale tri i zašto se onamo okreću u molitvi proizlazi iz povijesti spasenja: položaj raja je “na istoku”3. Raj je ono mjesto na kojemu je Božja početna, izvorna i istinska volja u stvaranju postala stvarnost. Stoga Origen piše:
Sada treba nešto reći o strani svijeta prema kojoj treba gledati u molitvi. Budući da postoje četiri strane svijeta, ona prema sjeveru i jugu i ona prema zalasku i izlasku [sunca], tko ne bi bez dvojbe prihvatio kako smjer prema izlasku sunca očito pokazuje da moramo moliti okrećući se simbolički prema toj strani, kao kada bi duša gledala “izlazak pravoga svjetla”?
Ali ako netko više voli svoje molbe iznijeti [pred Boga] na dovratku, bez obzira na koju se stranu svijeta otvaraju njegova kućna vrata, s obrazloženjem da pogled u nebo ima u sebi više pozivajućega nego gledanje u zid – ako, naime, istočna strana kuće slučajno nema nikakva otvora – onda mu treba odgovoriti: budući da se po čistoj konvenciji (thesei) stanovi ljudi otvaraju prema ovoj ili onoj strani svijeta, ali da u pri rodnomu redu (physei) istok ima prednost pred ostalim stranama svijeta, onda ovo prirodno treba staviti iznad konvencionalnoga. No neće li i onaj tko hoće moliti vani na otvorenom, na temelju ovoga promišljanja, moliti okrenut prema istoku, a ne prema za padu? Ako, dakle, ondje zbog razumna razloga treba dati prednost istoku, zašto se tako ne bi postupalo posvuda?4
Ocima je, dakako, bilo vrlo dobro poznato da je davanje prednosti istoku pred trima ostalim stranama svijeta, pa i okretanje u molitvi prema istoku, zasvjedočeno i izvan biblijske objave. Način kako su oni tumačili ovu podudarnost vrijedno je iznova promisliti u vremenu općega susretanja religija.
Zbog toga su i najstariji hramovi gledali prema zapadu kako bi se one koji su stajali pred likovima božanstava navelo da se okrenu prema istoku.5
Kada se kršćanin stoga, okrenut prema istoku, klanja svojemu Stvoritelju, pred njegovim duhovnim očima iskrsava raj kao ona “prvotna domovina” gdje pronalazi svoj pravi identitet: živeći u potpunu skladu sa svojim Stvoriteljem, s kojim govori licem u lice, u skladu sa sebi sličnima, sa samim sobom i sa stvorenjima koja ga okružuju. Motri “drvo života”, od kojega po Kristovoj smrti na križu više nije isključen, zbog čega se i molitveno okretanje prema istoku od davnine označavalo i raspelom na zidu. Odatle postaje razumljivo da tek ovo okretanje prema istoku u molitvi doziva molitelju u svijest svu spasenjsko-povijesnu dubinu molbenice Očenaša za oproštenjem grijeha, kako to dubokoumno izlaže Grgur Nisenski.
Kada, dakle, u molitvi gledamo [prema istoku] i u mislima dozivamo u pamet izgon iz onih svijetlih mjesta blaženstva na istoku, sami dospijevamo do shvaćanja riječi [“Otpusti nam duge naše kako i mi otpuštamo dužnicima našim, i ne uvedi nas u napast”]6.
“Dugovi” koje smo sami načinili imaju korijen u onoj Adamovoj iskonskoj krivnji od koje nas je mogao osloboditi jedino Kristov križ7. To nas dovodi do drugoga spasenjsko-povijesnog razloga koji oci navode za prastari običaj okretanja u molitvi prema istoku: Kristovo djelo spasenja, u kojemu prvotna Božja stvarateljska volja postaje eshatološka stvarnost. U svojoj sumi prave vjere Ivan Damaščanski, baštinik bogate teološke predaje, ocrtava čitav luk ove povijesti spasenja.
Nije bez razloga i slučajno da molimo okrenuti istoku, nego zato što smo sastavljeni od vidljive i nevidljive, to jest sjetilne i duhovne naravi, prinosimo Stvoritelju dvostruko štovanje; jednako kao što psalme recitiramo duhom i tjelesnim usnama, i krštavamo se vodom i duhom, i na dvostruk se način povezujemo s Gospodinom, sudjelujući u otajstvima i u milosti Duha.
Budući, dakle, da je Bog duhovna “svjetlost”8, a Krista se u Pismima naziva “suncem pravde”9 i “Mladim suncem s visine” 10, stoga mu je istok posvećen za klanjanje. Jer sve što je lijepo treba posvetiti Bogu po komu je dobro sve što je dobro.
A božanski David također kaže: “Sva kraljevstva svijeta, pjevajte Gospodinu, koji se vozi po nebu, po nebu iskonskom”11. No Pismo nadalje kaže: “Zasadi Bog raj na istoku, u Edenu, i u nj smjesti čovjeka koga je napravio”12, a nakon što je prekršio zapovijed, istjerao ga je i “nastanio nasuprot raju blaženstva”13, naime prema zapadu14. Dakle, štujemo Boga tragajući za starom domovinom i gledajući prema njoj. No i Mojsijev je šator imao zastor i pokornički žrtvenik prema istoku15. I Judino je pleme, kao časnije, podiglo svoj tabor prema istoku 16. No i u poznatomu su Salomonovu hramu vrata Gospodnja bila postavljena prema istoku 17.
Ali i raspeti je Gospodin gledao prema zapadu 18 te tako i mi molimo gledajući prema njemu [okrenuti prema istoku]. A kada je uzlazio na nebo, uzdignuo se je prema istoku 19 i u tomu mu se smjeru klanjanju apostoli, a vratit će se na isti način na koji su ga vidjeli kako odlazi na nebo 20, kako je rekao sam Gospodin: “Dolazak će Sina Čovječjega biti sličan munji što sijevne na istoku i rasvijetli sve do zapada” 21. Dakle, mi ga štujemo okrenuti prema istoku, očekujući ga.
Okrenut prema istoku kršćanin se moli Bogu s pogledom na “staru domovinu” koju traži nakon protjerivanja iz raja. Pritom se istodobno okreće Raspetomu koji mu je svojom smrću i uskrsnućem ponovno otvorio vrata koja vode u ovu njegovu prvotnu domovinu i u koju Raspeti odlazi prije njega, kako je naznačio u trenutku svoje smrti. (Usp. Lk 23,43.)
Gornji tekst je izvadak iz knjige “Kako moliti” o. Gabriela Bungea. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.
Footnotes
- Grgur Nisenski, De oratione dominica 5 (PG 44,1184).
- Bazilije, De Spiritu Sancto XXVII,66,60s.
- Post 2,8
- Origen, De oratione XXXII.
- Klement Aleksandrijski, Strom. VII,43,7
- Grgur Nisenski, De oratione dominica 5 (PG 44,1184BC)
- Kol 2,14
- 1 Iv 1,5
- Mal 4,2
- Zah 3,8; Lk 1,78
- Ps 67,34
- Post 2,8
- Post 2,8.
- To se može zaključiti iz hebrejskoga, a ne grčkoga teksta Post 3,24
- Može se zaključiti iz Lev 16,14
- Br 2,3. Iz Jude potječe Mesija!
- 1 Ljet 9,18
- Može se zaključiti iz Lk 23,45: sunce se pomračilo da bi označilo da se Krist, “sunce pravde”, “sunce koje izlazi”, u trenutku smrti okrenuo prema zalazu (zapadu), da bi potom sišao u podzemlje. Usp. Atanazije, In psalmum 67,5, gdje se riječi “njemu, koji odlazi preko zapada” tumače “njemu, koji je sišao sve do podzemlja”
- Usp. Atanazije, In psalmum 67,34: “Budući da je u prethodnome [to jest u retku 5] navijestio Kristovu patnju i njegov silazak sve do podzemlja, stoga navješćuje i njegovo uzašašće na nebo. Riječi ‘prema istoku’ ovdje služe kao parabola. Naime, kao što se sunce od zapada penje prema istoku, na isti se način i Gospodin iz kutova podzemlja uzdiže iznad nebesa.” Usp. također Evagrije, In Ps. 67,34 (s ukazivanjem na Ef 4,10)
- Dj 1,11
- Mt 24,27