Apple i Android imaju stotine aplikacija o praćenju plodnosti s milijunima preuzimanja, a žene u pop kulturi sve više shvaćaju teškoće i izazove kontracepcijskih pilula. Unatoč tome neki u Crkvi žele napustiti katoličko učenje o kontracepciji, piše moralna teologinja i etičarka Pia de Solenni.

Ona u članku za  America Magazine navodi primjer popularne komičarke Taylor Tomlinson i zvijezde Netflixovog specijala ‘Look At You’ koja je u kratkom videu podijelila svoju želju da se ‘skine’ s kontracepcijskih pilula: “Jer bih htjela biti ja”.

“Provokativno”, piše de Solenni, nastavljajući: “Tomlinson potom pita je li itko u publici prestao koristiti kontracepcijske pilule. Jedna žena odgovara potvrdno i dodaje kako je nakon toga prekinula šest godina dugu vezu s tadašnjim dečkom. Druga kaže da se njen miris promijenio na što Tomlinson uzvraća: ‘Kada sam bila na pilulama mirisao je na moju budućnost. Kada sam se ‘skinula’ s njih, mirisao je na moju prošlost.'”

No ona nije jedina. Svako malo u u modnim se časopisima provlači ta tema. Još 2003. poznata je glumica Reese Witherspoon za Vogue izjavila kako se radi o “pogreškama feminizma”:

“Nije istina da moraš birati između posla i majčinstva. To dvoje međusobno se ne isključuje. I osjećati da te djeca sprječavaju u ostvarivanju vlastitih ciljeva? Smatram to čudnim. Izvor tome je strah. Čini mi se da je moderna kontracepcija učinila štetu jer daje previše opcija. Radi se o lažnom osjećaju sigurnosti jer te u jednom trenutku ostavlja bez opcija, a žene to zbunjuje.”

U prilog svojoj tezi, da se stav među ženama prema kontracepcijskim pilulama mijenja, de Solenni navodi činjenicu kako postoje stotine aplikacija za praćenje plodnih dana u Apple i Android trgovinama, od kojih neke imaju i više od milijun preuzimanja.

“Praćenje plodnosti ugrađena je funkcija u iPhoneovu aplikaciju za zdravlje. Bez obzira je li razlog postići ili izbjeći trudnoću, žene u sve većem broju žele znati kako njihova plodnost funkcionira, odbacujući čak hormonalnu kontracepciju.”

Unatoč tome, nastavlja autorica, katoličko učenje o kontracepciji nepopularno je među katolkinjama, a nedavno su i neki članovi Papinske akademije za život tvrdili kako se Crkveno učenje o tom pitanju, utvrđeno u enciklici Humanae Vitae, može promijeniti kako bi se dozvolio određeni oblik kontracepcije za parove.

S druge strane, piše de Solenni, “ti argumenti nisu ostali neodgovoreni”. Tako je Zaklada Lejeune u svibnju ove godine organizirala konferenciju u Rimu na kojoj su pozitivno o spornoj enciklici govorili roditelji, liječnici, terapeuti, svećenici i instruktori prirodnog planiranja obitelji.

“Naučili smo čuti kako je nauk izražen u Humanae Vitae težak, ali ova konferencija širila je radost.”

“Jedna od predavačica, liječnica iz Lyona Isabelle Ecochard, ispričala je priču o beskućnici koja je htjela više naučiti o plodnosti. ‘Moja plodnost je jedino što imam’, rekla je doktorici Ecochard. Tijekom karijere upoznala sam zdravstvene djelatnike u izbjegličkim i migrantskim kampovima koji su svjedočili sličnim reakcijama ljudi kojima su u očajnim okolnostima nuđeni kontracepcija i pobačaj.”

“Zapadnom umu”, dodaje autorica, “to se čini kontraintuitivno”.

“Kako možeš imati dijete kad nemaš ništa? To nije nerazumno pitanje. Papa Franjo dotaknuo se te teme u obraćanju sudionicima talijanske konferencije o natalitetu koja se održala u svibnju. ‘Izazov nataliteta je pitanje nade’, rekao je: ‘Nada buja kad se ljudi odluče za dobro, raste kada osjećamo da sudjelujemo te da smo uključeni u pružanju smisla našim i tuđim životima.'”

Kako tvrdi Pia de Solenni, za mnoge žene to znači “imati cjelovito znanje o vlastitoj plodnosti te mogućnost da ju prihvate”.

“Papin osvrt o nadi, kao i druga katolička učenja, tjeraju nas da se zapitamo: Tko je siromašan? Oni s nadom i malo materijalnih sredstava ili oni bez nade i s puno materijalnih sredstava?”

“Što žene više znaju o svojim tijelima te osjećaju direktne posljedice koje hormonalne kontracepcije ostavljaju na njihovim tijelima, odnosima i životima, to snažnije ova rastuća manjina traži alternative. Možda neće u potpunosti odbaciti kontracepciju ili prihvatiti sva učenja Humanae Vitae, ali stupaju na područje koje dijele sa stoljetnim učenjem Crkve. Riječima pape Franje, to je mjesto gdje počinje susret.”

Autorica dodaje kako članak za člankom priznaje da žene prijavljuju različite štetne posljedice kontracepcije, uključujući depresiju.

“Govore nam da se radi o odgovornoj stvari, a onda patimo kada se zbog nje osjećamo gore no što bi trebale”, piše de Solenni, podsjećajući i da neka kontraceptivna sredstva mogu imati i abortivne efekte.

“Zbunjuje me što u Crkvi postoje napori da se ona udalji od katoličkog učenja, osobito na polju kontracepcije. Kada sekularna kultura pokazuje rastuće zanimanje za zdravstvene opcije koje su u skladu s katoličkim principima, možda bismo trebali ući u ozbiljan dijalog, umjesto da mijenjamo nauk”, zaključuje Pia de Solenni za America Magazine.