kardinali i biskupi o papinoj pobudnici Amoris Laetitia

Britanski katolički tjednik, Catholic Herald, skupio je na jednom mjestu izjave crkvenih velikodostojnika u kojima se reflektiraju na prvu apostolsku pobudnicu pape Franje ‘Amoris Laetitia‘.

Konsenzus nekoliko biskupa i kardinala s različitih dijelova zemaljske kugle može se opisati riječima koje krase naslov izvornog teksta. Gotovo svi pohvaljuju sadržaj pobudnice, međutim upozoravaju na “čitanje na brzinu” koje može dovesti do krivih interpretacija.

Bitno.net odlučio je prenijeti spomenute izjave upotpunivši tekst s razmišljanjima nekolicine crkvenih velikodostojnika koji nisu zastupljeni u originalnom tekstu Catholic Heralda.

  • kardinal Wilfred Napier (Durban, Južnoafrička Republika): “Novost koju ova pobudnica donosi je njen ton. Ona poziva sve svećenike da se prema ljudima u teškim situacijama odnose toplo i brižno. Ne postoji ‘jedna veličina za sve’, lokalne crkve potiče se da prilagode crkveno učenje sa Sinode određenim okolnostima.”
  • nadbiskup Diarmuid Martin (Dublin, Irska): “‘Amoris Laetitia’ je enciklopedijski dokument i kao kod svakog enciklopedijskog dokumenta postoji rizik da se većina njegova najdragocjenijeg sadržaja zaobiđe zbog preokupacije s jednom ili dvjema stvarima.”
  • biskup Peter Doyle (Northampton, Engleska): “Poseban fokus stavljen je na potrebu za koračanjem uz one od nas koji se osjećaju isključeno te na obznanjivanje svima da ih Bog ljubi i da je njegova ljubav nježna ljubav, ali također i ljubav koja nas izaziva na mijenjanje sebe. Neki ljudi će biti razočarani što nije puna ‘crno-bijelih’ rješenja, ali kako papa Franjo kaže, svaka situacija je drugačija i treba joj se pristupiti s ljubavlju, milosrđem i otvorenim srcem.”
  • biskup Pedro Maria Laxague (Zarate-Campana, Argentina): “Ne postoji dobra obitelj ili loša obitelj. Sve zahtijevaju pastoralnu njegu. (Pobudnica) se dotiče svih stvarnosti koje obitelj može iskusiti. Danas Crkva može reći kako je otvorila oči prema stvarnostima obitelji. Moći ćemo pratiti (sve) tipove obitelji kao Crkva, kao zajednica, u svim situacijama.”
  • otac Hugo Valdemar Romero (glasnogovornik nadbiskupije Mexico City): “Dogodilo se otvaranje, ali u skladu s crkvenom doktrinom. Postoji uključenost… ovisno od slučaja do slučaja uz razlučivanje lokalnog biskupa.”
  • otac David Neuhaus (patrijarhalni vikar hebrejske zajednice Latinskog patrijarhata Jeruzalema): “Ljudi koji tragaju za ‘sočnim’ naslovima ostat će razočarani. Nitko nije izbačen (van granica crkvene njege), bez obzira na okolnosti… Ne možeš samo izvaditi knjigu zakona i reći: ‘Izašao si izvan granica’. Svaka osoba mora biti tretirana s ljubavlju i poštovanjem.”
  • nadbiskup Paul-Andre Durocher (Gatineau, Quebec, Kanada): “(Pobudnica) je dragocjeni alat, vodič za pastoralne radnike koji prate parove. Predstavlja pristup koji su mnogi pastoralni radnici i svećenici zagovarali dugo vremena, ali sada su dani snažniji teološki temelji. Poziva nas da uzmemo biblijsko i crkveno učenje vrlo ozbiljno pritom primajući na iskren i stvaran način parove koji prolaze kroz teškoće.”
  • nadbiskup Mark Coleridge (Brisbane, Australija): “(Dokument) je prepun kontemplativnih vidika, ali također i racionalne, praktične mudrosti koja može nastati samo iz dugog pastoralnog iskustva sa supružnicima i njihovim obiteljima. Konstantno se provlači između ideala i realnosti.”
  • kardinal Raymond Leo Burke (kardinal-patron Suverenog malteškog vojnog reda): “Neki sekularni, pa i katolički mediji, opisuju (…) pobudnicu Amoris Laetitia kao revoluciju u Crkvi, kao radikalan odmak od učenja i prakse u Crkvi vezano uz brak i obitelj… Jedini ključ ispravnom tumačenju ‘Amoris Laetitia’ je kroz trajno učenje Crkve i disciplinu koja to učenje čuva i njeguje. Papa Franjo na početku jasno pokazuje kako postsinodalna apostolska pobudnica nije doktrinalni čin… pobudnica, po samoj svojoj prirodi, ne predlaže novu doktrinu ili disciplinu već primjenjuje dugogodišnju doktrinu i disciplinu na trenutnu situaciju u svijetu.”
  • kardinal Christoph Schönborn (Beč, Austrija): “(U pobudnici) postoji kontinuitet učenja, ali također postoji i nešto doista novo. Tu nalazimo stvarni razvoj (doktrine), ne prekid. Papa Franjo slijedi učenje Ivana Pavla II. o pričesti.”
  • nadbiskup Joseph Kurtz (Louisville, SAD): “Svi dijelimo tu odgovornost prema obraćenju o tome što znači produbiti našu svijest i pustiti Krista da snažnije svijetli kako ljudi ne bi vidjeli pravila (Crkve) već osobu Isusa koja dolazi.”
  • biskup Robert Barron (pomoćni biskup Los Angelesa, SAD): “Rekao bih da papa Franjo želi da istina o braku, seksualnosti i obitelji bude nedvosmisleno proglašena, ali također želi da svećenici posegnu u milosti i suosjećanju za onima koji se bore s ostvarivanjem tih istina u svojim životima… Eksplicitno usmjeruje našu pažnju na učenje pape Pavla VI. u Humanae Vitae koje se tiče povezanosti između sjedinjujuće i prokreacijske dimenzije bračne ljubavi. (Pobudnica) doista predstavlja spretno i impresivno balansiranje između mnogih i često kontradiktornih intervencija s prošle dvije Sinode o obitelji. Kao takva bit će od velike pomoći mnogim dušama u patnji koji stignu do ‘poljske bolnice’ (Crkve).”

Tino Krvavica, Catholic Herald | Bitno.net