Ljudi koji kritiziraju Netflixov film Mignonnes (poznat pod međunarodnim naslovom Cuties, na hrvatskom Slatkice) ili ga nisu pogledali ili ga ne razumiju, zaključak je filmskog kritičara Andree Fagiolija u tekstu objavljenom u listu Avvenire – službenom glasilu Talijanske biskupske konferencije.

“Film francusko-senegalske redateljice Maïmoune Doucouré ne bavi se ‘skandaloznom seksualizacijom adolescenata’, a svakako ne “ohrabruje pedofiliju”, kako su ustvrdili neki od 600 000 potpisnika peticije protiv internetskog diva za distribuciju filmova i televizijskih serija”, piše u uvodu članka koji je pod naslovom “Bojkot: ‘Mignonnes’ (Cuties) je težak, ali edukativan film“, svjetlo dana ugledao u srijedu.

Opisujući radnju koja se vrti oko privatnog i društvenog života jedanaestogodišnje curice Amy iz Senegala, Fagioli tvrdi kako film pruža “pogled u stvarnost djece od 11 ili 12 godina za koju čak niti roditelji ponekada nisu ili ne žele biti svjesni”.

Djevojčica u filmu inače odrasta u muslimanskoj obitelji u predgrađu Pariza te se suočava s poligamijom nakon što njezin otac sklopi brak s drugom ženom. Izostanak oca, kao i majčina patnja, izazivaju u njoj bol. Također, kulturološke razlike čine da se teško uklapa među svoje školske vršnjake. Sve se mijenja kad se Amy sprijatelji s Angelicom, susjedom koja s druge tri curice pleše u plesnoj grupi. No njihov ples, potaknut tehnologijom i internetom, s vremenom postane iznimno sugestivan i seksualan.

“I tu dolazimo do kontroverzne točke”, piše Fagioli, “jer redateljica uopće ne inzistira na senzualnom aspektu, naprotiv, ona pokušava istaknuti, premda u kontradiktornim prizorima, njihovu nevinost: da su one zapravo male djevojčice (jedna je ružna, druga debela, treća ima prištiće…) koje se bave stvarima iznad svog dosega…”

“Problem stoga nisu ova djeca koja su u nekim stvarima prerano odrasla, bez da su stekla dovoljnu zrelost ili potreban imunitet. Problem je svijet koji smo stvorili oko njih s odsutnim roditeljima (sve djevojčice imaju komplicirane obiteljske priče), s društvenim mrežama koje te tjeraju na vjerovanje kako postojiš i kako si netko samo ako dobiješ određeni broj lajkova, svijet u kojem se s lakoćom može pristupiti pogrešnoj seksualnosti na internetu i mobilnom telefonu…”

Novinar zaključuje kako redateljica sve to “jasno ističe u filmu, premda on nije za svakoga”. No, “ako ga se pravilno prezentira i iščita, Mignonnes može postati edukativni film”.

Rod Dreher: Dobra tema, odbojna izvedba

Potpuno suprotno mišljenje ima američki konzervativni novinar i autor Rod Dreher.

Na svom blogu koji piše za The American Conservative, Dreher (koji je godinama radio kao filmski kritičar), ističe: “Ne sviđa mi se kad ljudi osuđuju nešto što nisu pogledali ili pročitali. Pa, film sam pogledao sinoć. Gotovo je onako loš kako zamišljate i Netflix je zaslužio sve napade koje zbog njega trpi.”

Premda se slaže da film istražuje sukob koji je “dramaturški vrijedan”, dodaje kako se radi o “odbojnom” djelu.

“Dio koji mi se možda čini najvažnijim u filmu – tema koju bi bolji film mogao istražiti bez da upada u prljavštinu koju tobože kritizira – je uloga tehnologije u kvarenju ovih djevojčica. Ne postoji prljavi stari čovjek koji uči ovu djecu da se oblače i ponašaju kao prostitutke. One se samoiskorištavaju uz pomoć pametnih telefona i društvenih mreža.”

Posebno je kritizirao višeminutne scene izazovnog plesa (kako to izgleda možete vidjeti OVDJE) te prizor u kojem jedanaestogodišnjakinje gledaju i komentiraju “tvrdu” pornografiju.

Dreher priznaje kako postoji obrat na kraju filma, ali da je “premekan” te da u kontekstu radnje djeluje “lažno”.

“Zamislite da morate gledati film koji prikazuje pečenje kolača i keksa na najizazovniji,  food-porn-ish, način ali da u zadnjem trenutku predebeo kuhar-protagonist izađe iz kuhinje i naglo započne život umjerenog konzumiranja hrane. Tako izgledaju Slatkice. Redateljica Maïmouna Doucouré prikazuje mnoge opscene plesne rutine Slatkica tako primamljivim da kraj, u kojem Amy izabire drugačiji put, izgleda poprilično lažno.”

U jednom kasnijem članku koji je također posvetio filmu Dreher produbljuje svoju kritiku, navevši kratak razgovor između djevojčica dok u WC-u gledaju pornografski film, a koji Amy načuje.

Jessica: “Pogledajte njeno lice. Sigurna sam da je ovo silovanje.”

[Djevojka broj 3]: “Silovanje?”

Yasmine: “Čula sam da ako se radi o silovanju, on ide ravno kroz cijelo tvoje tijelo. Dečko ga stavi unutra i onda [izbrisano].”

Slatkice, Cuties, Netflix

Scena s pornografijom/Foto: screenshot

“Ove djevojčice su morale zapamtiti i izvesti ovaj dijalog na kameri. Također su morale naučiti kako da diraju svoje međunožje, twerkaju (brzo tresu stražnjicom, op.a.), sugestivno stavljaju prste u usta i kreću se poput striptizeta imitirajući žestoki snošaj.”

“Bez obzira na svoju namjernu, redateljica (koja je žena) napravila je film koji služi da nas navikne na seksualizaciju djece”, zaključio je Dreher, dodavši: “Njezin estetski promašaj je moralni promašaj.”

Slatkice i kritike iz drugog kuta

Portal Catholic News Agency naveo je kako su film kritizirali i neki liberali te pripadnici centra.

Tako je američka zastupnica iz redova Demokratske stranke Tulsi Gabbard na Twitteru napisala: “Netflixova dječja pornografija Slatkice svakako će izazvati apetite pedofila i potaknuti seksualnu trgovinu djecom. Jedna od četiri žrtve trgovine ljudima su djeca. To se dogodilo 13-godišnjoj kćeri mojih prijatelja. Netflix, vi ste sada suučesnik.”

Britanska novinarka Izzy Schifano također je kritizirala dijelove filma, napisavši u tekstu za britanski portal The Tab kako se svo plesanje u filmu svodi na “griženje usana, twerkanje, čučnjeve i poskakivanje na koljenima…”

“Neki dijelovi plesa bili su toliko slikoviti da to iskreno nisam mogla gledati”, dodala je Schifano, istaknuvši kako se “kamera više puta pomicala gore-dolje po tijelima djevojčica, u trenucima doslovno zumirajući” njihove stražnjice.

Inače, čini se kako je akcija #CancelNetflix (hrv. otkažimo Netflix) dovela do rekordnog broja otkazanih pretplata na tom servisu.

Kako navodi CNA, citirajući Variety, analitička tvrtka YipitData ustvrdila je da je u subotu 12. rujna, tri dana nakon što su Slatkice objavljene, broj otkazanih pretplata skočio osam puta više od prosjeka u kolovozu, dosegnuvši pritom najvišu razinu u nekoliko godina.