Odmah nakon Adamova stvaranja Bog potvrđuje da čovjekova samoća za njega „nije dobro”. Stoga iz Adama izvlači njegovu drugost, uzrokujući neku vrstu dijeljenja čovjekove naravi između muškoga i ženskoga, upravo kao pomoć čovjeku da živi po tom postojanju koje je primio po dahu i od ruku koje su ga oblikovale. Bog ih stvara kao dvoje te u njihovo uzajamno traženje – Eva traži mjesto iz kojega je uzeta, a Adam traži rebro koje mu nedostaje – smješta dah kojim je oblikovao čovjeka. Adam, suočen sa svojom drugošću, i Eva, suočena s drugim od sebe, otkrivaju u tome pomoć da žive život koji bi sv. Ivan nazvao zoe, a koji je svojstven samo Bogu.

Eva je uzeta od Adama kao „pomoć” (usp. Post 2,20), tj. kao pomoć za postojanje po Božjem, po odnosu, po traženju drugoga. Život koji se izražava u toj udvojenosti muške i ženske naravi neprestan je poziv na božanski život koji se u njima treba ostvariti. Eva, budući da je od Adama uzeta, ne može, a da kao prvoga u svojem odnosu nema Adama, a Adam ne može, a da u Evi nema središte svojega odnosa, jer inače nije cjelovit. Adam više ne može postojati bez jedinstva s Evom, bez čežnje za jedinstvom s njom. Čovjek više nije ispunjen ako je sam jer ga život koji je primio određuje kao biće koje postoji na odnosni način.

No upravo je taj čovjekov „sastav” – činjenica da je jedinstvo naravne stvarnosti i načina na koji ta narav postoji – vrlo ranjiv. Kušnja koja je opisana u 3. poglavlju Knjige Postanka pogađa upravo to jedinstvo naravi i načina na koji ta narav postoji.

Eva je bila stvorena kao pomoć odnosnom postojanju, kako čovjek ne bi živio kao individua nego kao osoba. A napast se odnosi upravo na odnos. Izravno pogađa temeljni odnos, odnos s Bogom, te ga s njega preusmjerava na stvorenje, tj. na onu tvar koja je jednoć služila za oblikovanje čovjeka. Napast, drugim riječima, ide za tim da promijeni način na koji se živi narav: na elegantan ih način navodi da sebe stave u središte odnosa. Na prvom mjestu više nije Onaj koji im je prenio svoj dah, Otac koji ima dvije ruke. Ugroženo je zajedništvo kao način postojanja, a ishod je odnos koji više nije po Bogu, nego je po naravi, po kojoj se prisvajaju stvari i osobe. Svijet od sada ima pripadati njima kako bi se osjećali kao bogovi. Prije su život primali od Boga, zajedno s načinom postojanja po Božjem. Sada pak na drvo projiciraju obilježja koja po sebi pripadaju samo Bogu (usp. Post 3,6). Uspostavlja se, dakle, idolatrijski odnos, koji zapravo više i nije odnos nego tek iluzija odnosa. U svakom slučaju, istoga se trena slama i odnos između muškarca i žene. Započinje neka vrsta rata među spolovima: žena će nastojati zavesti muškarca, a muškarac će željeti zagospodariti nad ženom. Život dakle više neće biti po Božjem, nego će se ravnati strašću, dakle po naravi.

Popuštanje toj napasti, koja je izravan napad na život koji se živi kao odnos, dovodi do tragedije. Ono što se je prije naslućivalo kao skrivena mogućnost sada prodire u čovjekov identitet. Ljudsko biće, budući da je sastavljeno, sada se počinje dijeliti na materiju i duh, na tjelesno i duhovno. Ono što preostaje nakon gašenja načina postojanja po Duhu jest postojanje po naravi. No ono je praćeno trajnom boli jer se mijenja percepcija koju čovjekovo “ja” ima o sebi: od apsolutno osobne stvarnosti, koja se temelji na svijesti o sebi u Duhu, postaje iskustvo nedostatnosti, vječitoga manjka. Stoga je ta svijest prožeta boli, strahom od propasti.

Čovjek ne može prihvatiti tu činjenicu te na sve načine nastoji ponovno zapaliti u sebi ono što je ugaslo, tj. onaj način odnosnoga postojanja, postojanja po Duhu. Samo što više ne uspijeva shvatiti stvarni smisao odnosa. Odnose čovjek nesvjesno doživljava kao obećanje života, ali su oni istovremeno i njegovo najbolnije područje, upravo zato što je došlo do neke vrste izopačenja odnosa, zbog kojega je središte uvijek pomaknuto prema vlastitom ‘ja’.

Gornji tekst je izvadak iz knjige o. Marka Ivana Rupnika “Po Duhu”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.