UNATOČ SKANDALIMA, CRKVA I DALJE UŽIVA POVJERENJE

Kratka povijest Crkve na Guamu – otoku s većinskim katoličkim stanovništvom koji je glavna meta S. Koreje

Katolička Crkva iznimno je snažan faktor na Guamu te se u trenutačnom sukobu između Sjeverne Koreje i SAD-a zalaže za mir. Ovo su najvažnije stvari koje bi katolik trebao znati o Guamu, od dolaska misionara i prvih mučenika do posljednjih skandala koji su snažno pogodili, ali i pročistili lokalnu Crkvu

Guam katolička crkva na guamu sjeverna koreja sukob sjeverne koreje i sad

Katedrala Dulce Nombre de Maria na Guamu/Foto: Wikipedia

Politički, diplomatski i verbalni sukob između Sjeverne Koreje i Sjedinjenih Američkih Država (i ostatka svijeta s Kinom i Rusijom kao “poluneutralnim” stranama) prijeti da će se svom težinom srušiti na mali tihooceanski otok Guam koji više od stoljeća pripada američkom teritoriju.

Takve najave objavljene su u prošlu srijedu, a priopćila ih je državna novinska agencija Sjeverne Koreje KCNA. Tada je istaknuto kako će vojska ove totalitarne azijske države “sredinom kolovoza” moći lansirati četiri interkontinentalna balistička projektila u more, nekih 30-40 kilometara od Guama.

Situacija je eskalirala nakon što su izvješća američkih tajnih službi pokazala kako je Sjeverna Koreja razvila minijaturnu bojevu glavu koja se može staviti u projektile čime je “prešla prag” postajanja punopravne nuklearne sile. Spomenuto izvješće nagnalo je američkog predsjednika Donalda Trumpa da zaprijeti tamošnjim komunističkim vlastima “vatrom i bijesom kakve svijet još nije vidio”.

Tekst nastavlja ispod oglasa

Odnos Crkve na Guamu prema sukobu i počeci vjere na otoku

Guam je najveći otok u sklopu Mikronezije koji se od 1898. i završetka Španjolsko-američkog rata nalazi u sastavu SAD-a. Čak trećinu otoka, čija je površina samo stotinjak četvornih metara veća od Krka, pokrivaju američke zrakoplovne i mornaričke vojne baze, jedan od glavnih razloga (uz relativnu blizinu) zašto je Guam poželjna meta sjevernokorejskih vlasti.

Oko 85% od 163 tisuće stanovnika čine pripadnici katoličke vjere koja je na otok stigla sa španjolskim misionarima u 17. stoljeću. Velik broj njih “sredinu kolovoza” (blagdan Velike Gospe slavi se sutra, 15. kolovoza) provest će u crkvama diljem otoka moleći za mir. Na to ih je u svom priopćenju potaknula i lokalna Crkva.

Nadbiskupija Agana tako je savjetovala građanima da “u ovim teškim trenucima, kada je ugrožen svjetski mir, gledaju u Boga”.

“Ovo je vrijeme da svi budemo zajedno. Ako je član vaše obitelji, poslovni suradnik ili susjed zabrinut, uzmite vremena kako biste pričali s njima, molili s njima te ih podsjetili na providnost našeg Gospodina. Potpuno naše povjerenje stavljamo u Boga.”

Nadbiskupija je također savjetovala katolike da “mole da Duh Sveti usadi u naše vođe i vođe svih zemalja vrline mudrosti i razumijevanja kako bi promovirali mir, a ne rat”.

Zahvaljujući španjolskom nasljeđu, Katolička Crkva na Guamu je iznimno snažna i poštovana institucija. Premda je Guam postao teritorijem Španjolske već 1565., prva crkva izgrađena je tek dolaskom dvojice misionara, blaženog Diega Luisa de San Vitoresa te svetog Pedra Calungsoda.

Misionari su neprestano posvećivali vrijeme naviještanju vjere narodu Chamarros koji i danas čini najveću etničku skupinu na Guamu. Sveti Pedro, podrijetlom s Filipina (kao i četvrtina stanovnika ovog otoka), mučenički je ubijen zajedno s blaženim Diegom, kad je imao samo 17 godina, nakon što se otokom proširila vijest da je voda kojom su krstili djecu i druge stanovnike koji su htjeli prijeći na kršćanstvo – zatrovana (navodno je tu lažnu informaciju proširio kineski kriminalac “Choco” iz Manile, koji je bio prognan na Guam). Ubio ih je poglavica lokalnog sela, nakon što su krstili njegovo dijete uz odobrenje djetetove majke. Svetim ga je proglasio papa Benedikt XVI., 2012. godine.

Unutarnji skandali

Posljednjih je godina, nažalost, Katolička Crkva na Guamu postala središte nekoliko većih skandala. Naime, u svibnju prošle godine, tada 52-godišnji Roy Taitague Quintanilla, javno je optužio guamskog nadbiskupa Anthonyja Apurona da ga je seksualno zlostavljao kad je bio dijete. Taj čin pokrenuo je cijelu lavinu optužbi na račun nadbiskupa Apurona i nekolicine ostalih svećenika te se nadbiskupija uskoro suočila s ukupno 96 optužbi za zlostavljanje maloljetnika, od toga su tri osobe direktno okrivile nadbiskupa za zlodjela, a pridružila im se i majka četvrte navodne žrtve koja je malo prije izbijanja cijelog slučaja preminula.

Uz nadbiskupa s optužbom je suočeno 13 svećenika, učitelj i domar koji su radili u katoličkoj školi te voditelj izviđača. Među njima je i otac Louis Brouillard koji danas živi u Minnesoti, a na kojeg se odnosi čak 55 optužbi. Otac Brouillard služio je na Guamu između 1948. i 1981., a u listopadu 2016. priznao je u pismenoj izjavi kako je seksualno iskorištavao 20 ili više dječaka.

Slučaj je podignuo veliku prašinu na ovom malom otoku, a prema pisanju USA Today, svih osam otočkih sudaca izuzelo se s barem nekolicine slučajeva zbog rodbinskih, poslovnih i/ili prijateljskih veza bilo s optuženima ili tužiteljima. Prema pisanju istog medija, federalni sud obustavio je većinu procesa kako bi obje strane pokušale postići dogovor oko izvansudske nagodbe.

Ovaj mučan slučaj potaknuo je i brzu reakciju Vatikana. U lipnju 2016. papa Franjo maknuo je nadbiskupa Apurona s dužnosti te je kao apostolski administrator postavljen nadbiskup Savio Hon Tai Fai. U listopadu iste godine kao nadbiskup koadjutor imenovan je nadbiskup Detroita, Michael Byrnes. Uskoro je optuženi nadbiskup Apuron, koji negira sve optužbe, stavljen pred crkveni sud koji vodi kardinal Raymond Burke, a koji bi u slučaju da se dokaže krivnja mogao “laicizirati” Apurona tj. razriješiti ga svih svećeničkih dužnosti.

Neokatekumenski put i Guam

Međutim, seksualni skandali nisu jedini s kojima se novopridošli američki biskup Byrnes susreo na Guamu. Čini se kako je jedan od najvećih skandala na otoku rezultat sukoba između dijela lokalnog stanovništva i članova Neokatekumenskog puta.

Osim liturgijskih pitanja, kao i optužbi za zatvaranje i izolaciju od ostatka župne zajednice – čemu je nadbiskup koadjutor pokušao doskočiti uvođenjem novih liturgijskih i pastoralnih pravila za 800 članova Puta – veliku prašinu podignula je vijest o malverzacijama vezanima uz otočko sjemenište i teološki institut koji vode Neokatekumeni (više o Neokatekumenskom putu možete pročitati OVDJE).

Naime u studenom 2016. godine vrhovna poglavarica časnih sestara karmelićanki, Dawn Marie, na tiskovnoj je konferenciji iznijela nevjerojatne detalje o prenamjeni nadbiskupijskog sjemeništa u sjemenište Neokatekumenskog puta. Kako poručuje poglavarica Marie, red karmelićanki donirao je ukupan iznos od 2 milijuna dolara kako bi se kupilo zemljište za izgradnju nadbiskupijskog sjemeništa. Međutim, nadbiskup Apuron cijelo je sjemenište predao Putu, bez znanja karmelićanki i unatoč tome što je donacija bila izričito namijenjena za nadbiskupiju. Prema tvrdnjama vrhovne poglavarice, nadbiskup Apuron čak je tražio od njih da kažu kako je prvotna donacija bila namijenjena za potrebe seminara i teološkog instituta pod vodstvom neokatekumena, što je poglavarica Marie odbila, poručivši nadbiskupu kako to ne može reći jer “to nije istina”.

Tekst nastavlja ispod oglasa

Kako piše američki Crux, nad cijelim slučajem provedena je i istraga kojom je zaključeno kako je vlasništvo nad zemljištem prebačenu u ruke Neokatekumenskog puta bez suglasnosti Vatikana.

Zbog svega navedenog, red karmelićanki odlučio je nakon 50 godina napustiti Guam, poručivši kako se radi o “toksičnom okruženju”.

Jaka vjera unatoč problemima

Unatoč spomenutim skandalima, Crkva na Guamu i dalje uživa veliko povjerenje, čak i među zlostavljanima. Naime, kada je prva grupa muškaraca, koji su navodno bili zlostavljani kao ministranti, podnijela tužbu 2016. godine, njihov odvjetnik, David Lujan, izjavio je kako se oni “nadaju i mole da će Crkva cvjetati i idućih 2000 godina”.

Slično smatra i 14-godišnji Jaden Comon koji je sudjelovao na prosvjedima protiv nadbiskupa Apurona kako bi, prema njegovim riječima, “pomogao ovim ljudima u njihovoj borbi protiv zla koje se infiltriralo u Crkvu”. Comon, koji i sam želi postati svećenik, tvrdi kako je “naša odgovornost, osobito nakon što smo kršteni u vjeri, da dođemo i pomognemo”.

Tino Krvavica | Bitno.net


Podržite naš rad članstvom u Klubu prijatelja! Doznajte više na ovom linku!

Objavljeno: 14. kolovoza 2017.

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Vjersko informiranje koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

Možda vam se svidi