„Zajednička molitva za zemlju i čovječanstvo“ održat će se u nedjelju, 24. svibnja i njom će, na poticaj Dikasterija za promicanje cjelovitog ljudskog razvoja, započeti posebna godina posvećena enciklici „Laudato si‘“.

U nedjelju se obilježava peta obljetnica tog dokumenta pape Franje, posvećenog brizi o zajedničkom domu, i tijekom sljedećih godinu dana predviđeno je održavanje brojnih događaja na tu temu.

Posebnom godinom posvećenom enciklici „Laudato si’“ želi se potaknuti na zajedničko zalaganje kako bi se u sljedećih sedam godina postigla potpuna održivost. Uključeni su brojni akteri: obitelji, biskupije, crkveni redovi, sveučilišta, škole, zdravstvene ustanove i poslovni svijet, s posebnom pažnjom prema poljoprivrednim gospodarstvima.

Podijeljena u šest poglavlja, enciklika pape Franje, koja svoje ime preuzima iz zaziva svetog Franje Asiškog u „Pjesmi stvorova“, u duhu kolegijalnosti donosi razmišljanja biskupskih konferencija diljem svijeta i završava dvjema molitvama, jednom međuvjerskom i jednom kršćanskom, za zaštitu stvorenoga. „Hvaljen budi, Gospodine moj, po sestri i majci nam Zemlji“, riječi su svetoga Franje, na čiji se lik usredotočio Sveti Otac kako bi objasnio važnost integralne ekologije koja postaje nova paradigma pravde, u kojoj su nerazdvojni briga o prirodi, pravednost prema siromašnima i predanost društvu.

U spomenutoj enciklici Papa, među ostalim, upozorava da naša zemlja, maltretirana i pljačkana, traži ekološko obraćenje, promjenu smjera, kako bi čovjek preuzeo svoju odgovornost u brizi o zajedničkom domu. To je zadatak koji uključuje iskorjenjivanje bijede, pažnju prema potrebitima i jednak pristup prirodnim bogatstvima našega planeta.

Enciklika stoga postavlja detaljnu dijagnozu ozbiljnih problema koji utječu na planet: zagađenja, klimatske promjene, nestanak biološke raznolikosti, ekološki dug između sjevera i juga svijeta koji je povezan s ekonomskom nejednakošću, antropocentrizam, dominacija tehnokracije i financija te privatno vlasništvo koje nije podređeno univerzalnoj svrsi dobara. Povrh svega, čini se da prevladava „kultura otpada“ koja se, primjerice, očituje u iskorištavanju djece, napuštanju starijih osoba, suvremenome ropstvu i trgovini krvavim dijamantima.

Suočeni sa svim tim, potrebna je hrabra kulturna revolucija koja će u prvi plan staviti vrijednost i zaštitu svakog ljudskog života, jer zaštita prirode ne može biti u skladu s opravdavanjem pobačaja, te je svako zlostavljanje bilo kojeg bića u suprotnosti s ljudskim dostojanstvom. Papa također ističe da je potrebno zaštititi rad, koji jednim dijelom daje smisao životu na ovoj zemlji, te poziva na dijalog između politike i gospodarstva, u ime općeg dobra.

Osim toga, Sveti Otac u spomenutoj enciklici kritizira svjetske sastanke na vrhu o okolišu koji su donijeli razočaranje zbog nedostatka političke odlučnosti. Na nacionalnoj razini, međutim, poziva političare da se odmaknu od logike neposredne dobiti i korupcije, u ime poštenih i transparentnih procesa odlučivanja. Potrebna je nova ekonomija koja će više paziti na etiku.

Naravno, potrebno je ulagati u odgoj za integralnu ekologiju, kako bismo shvatili da je okoliš Božji dar, zajednička baština kojom treba upravljati, a ne uništavati ju. Dovoljne su čak i male svakodnevne geste, poput razvrstavanja otpada, razumnog korištenja vode i hrane, štednje energije isključivanjem nepotrebne rasvjete te izbjegavanja nepotrebnog grijanja. Na taj ćemo način osjetiti da imamo odgovornost prema drugima i prema svijetu te da se isplati biti dobar i pošten.

Enciklika „Laudato si’“ poziva da se svrne pogled na sakramente, posebno na euharistiju koja ujedinjuje nebo i zemlju i usmjerava nas da budemo čuvari svega stvorenoga. A onda ćemo se, kako stoji u posljednjem poglavlju enciklike, na kraju naći licem u lice s beskrajnom ljepotom Boga, prenosi Vatican News.