Zašto Crkva ne odobrava eutanaziju?

Zašto Crkva ne odobrava eutanaziju ako je čovjekov život nemoguće održati bez medicinskih aparata, ako čovjek samo vegetira?

Foto: Shutterstock.com

Foto: Shutterstock.com

Da bismo odgovorili na ovako postavljeno pitanje, potrebno je najprije ukratko protumačiti što je to eutanazija. U Rječniku stranih riječi kaže se da je eutanazija laka smrt i olakšavanje smrtne muke, ublažavanje boli umirućem pomoću narkotika i usmrćenje neizlječivo bolesnih. Očito je, dakle, da se bitno radi o dva pristupa: pomoć bolesniku da mu se ublaže boli i usmrćivanje neizlječivo bolesnih. U prvom slučaju pomoć bolesniku obveza je i dužnost. Tu su načelno stvari jasne. U čemu je onda problem? Što ako lijekovi ne pomažu, ako aparati samo održavaju vegetiranje organizma bez nade u boljitak, a isključenje instrumenata vodi sigurnoj smrti? Evo što kaže Katekizam Katoličke Crkve: Prekid medicinskih postupaka, tegotnih, pogibeljnih, izvanrednih ili gledom na očekivani ishod nesrazmjernih, može biti i zakonit. Time se ne želi izazvati smrt; prihvaća se činjenica da je nije moguće spriječiti. Odluku treba donijeti bolesnik, ako je kompetentan i sposoban, ili kad nije tako, oni koji imaju na to zakonsko pravo, uvijek poštujući razumnu volju i zakoniti bolesnikov probitak. I onda kad se ocijeni da je smrt neizbježna, ne može zakonito biti prekinuto liječenje koje se redovito pruža bolesnoj osobi. Upotreba analgetika, sredstava za ublaženje patnji umirućemu, makar uz opasnost da mu se skrate dani, može biti moralna u skladu s ljudskim dostojanstvom, ako se smrt ne želi ni kao cilj ni kao sredstvo, nego se samo predviđa i prihvaća kao neizbježna.

Palijativno liječenje (olakšanje boli) je povlašten oblik nesebične ljubavi. U to ime treba ga poticati (KKC 2278–2279). Druga je stvar kod takozvane izravne eutanazije, koja se sastoji u stanovitom medicinskom postupku kojim se bolesnika, s motivom da ga se oslobodi patnje, prijevremeno šalje u smrt. To je u stvari direktno ubojstvo. Mi kršćani čvrsto držimo kako je i bolesnik osoba s ljudskim dostojanstvom i pravom na život. Stoga je i izravna eutanazija, kao dokrajčenje života prikraćenima, bolesnima ili onima koji su na samrti, čin ubojstva koji se teško protivi dostojanstvu ljudske osobe i poštivanju Boga, izvora života. Neke su zemlje, nažalost, dozvolile izravnu eutanaziju. Tako npr. bolesnici i starci iz Nizozemske odlaze na liječenje u druge zemlje, iz straha da netko na njima i kad budu teško ili neizlječivo bolesni, ne primijeni eutanaziju.

dr. don Ante Mateljan

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Preuzeto iz knjige “Vjera u pitanjima”Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net.


Dragi čitatelji, ovisimo o vama i računamo na vas i vašu pomoć! Podržite naše djelovanje članstvom u Klubu prijatelja! Doznajte više na ovom linku!

 

Objavljeno: 26. ožujka 2013.

Možda vam se svidi