ANDRE FROSSARD Kršćanin koji nema pobožnost prema Gospi duhovno je nerazuman Doista, svojim pristankom što ga je dala Biću, Djevica Marija je postala blistavi lik razumnosti. Ona je jedina s Bogom izgovorila onaj fiat koji je dva puta stvorio svjetlost Bitno.net Foto: Kruno Kozina Prošlo je vrijeme pretjerivanja u štovanju Marije, što je često poprimalo i neprilične oblike, a izražavalo se u mehaničkom recitiranju krunice, bez duhovnoga sadržaja koji bi se iscrpio već prije desetoga zrna; osim toga, častile su se neke pobožne sličice, o čijoj prosječnosti više nema sporenja. Neki su išli tako daleko da su predlagali neka se proglasi dogma o ″Mariji Posrednici″, a taj je prijedlog u većem broju Crkava izazvao opasne prigovore zbog budućnosti ekumenizma, a prvi su ga odbacili veliki katolički pisci. Sada se Marija ne spominje tako često u bogoslužju, izbjegava se svako neumjereno veličanje njezine osobe, i ta je umjerenost vrlo sretno dokrajčila smiona umovanja oko ″djevičanskoga rođenja Kristova″, Navještenja i druge isprazne točke u kojima se teolozi nisu slagali, i to u jednom svijetu koji razdiru neizmjerno konkretnije brige. Marija je bila sveta, bez ikakve sumnje, ali ona je u prvom redu bila žena kao druge žene, a ne ono nadnaravno biće koje je licemjerna odbojnost prema ženama u Crkvi predložila kao uzor ženama, znajući ipak savršeno da je to ženama nedokučivo, a to je pokazala suvremena psihologija i psihoanaliza. MEĐUTIM… Djevica je Marija uskliknula u svom himnu Veliča: ″Svi će me naraštaji zvati blaženom″ – upravo su tako svi naraštaji činili i tako će činiti do kraja. Marijanska pobožnost je dragocjen znak naklonosti prema blagosti, poniznosti, a u isto vrijeme nedvojben znamen one božanske dobrohotnosti koja, dakako, obuhvaća sve ljude, ali koja je tu osobito vidljiva. I obratno, neraspoloženje prema marijanskoj pobožnosti odlučan je znak duhovne nerazumnosti. Slijede odgovori na prigovore: Pobožnost prema Mariji, koju neki žele omalovažiti govoreći da je to ″mariolatrija″, nije pojava neke slabašne ili sladunjave religioznosti; štovanje Marije zauzimalo je značajno mjesto u duhovnosti Maksimilijana Kolbea, koji je u Auschwitzu za drugoga dao svoj život, a često, uz pohvale, tu je pobožnost promicao papa Ivan Pavao II., koji nije niti slabić niti neki sentimentalni strašljivac. Zrnca krunice su pšenična zrnca žetve koja se bere drugdje. Ta ustrajna molitva bliska je pohvalnom govoru s ponavljanjem, draga misticima. Uostalom, postoji zgodan način, veoma jednostavan, da ta molitva ne postane mehanička vježba: posvetite prvo zrno jednoj osobi, i ubrzo će se u vašem duhu predstaviti neka druga osoba, zatim njih deset, pa dvadeset, i krunica vam se ne će činiti predugom, nego prekratkom i imat ćete dokaz da je vašem bližnjem veoma potrebna vaša molitva. Ako i jesu pobožne slike neuspjele, isto se može reći i za obiteljske fotografije u našim albumima. ″Ljubitelji ljepote″ im se podruguju, a ne vide tajnu ljepotu osjećaja koje je srce u njih unijelo. Katkad me zabavlja zamisao kako Bog, u svom humoru, tim ljubiteljima ljepote sprema nebo u obliku skladišta pobožnih predmeta što će se tada činiti divnima njihovu ponovno nađenom djetinjstvu. Po naravi sve su žene posrednice – pa bi bilo čudno da to ne bude jedino Djevica Marija! Moglo bi se i pristati uz tvrdnju da je Marija ″prije svega žena kao druge″, ali samo uz uvjet da se nadoda kako nam nijedna druga nikada nije rekla: ″Ja sam Bezgrješno Začeće.″ Nije veća prikrivena odbojnost prema ženama kad Mariju častimo kao najveće stvoreno biće nego što je licemjerna mizantropija u pozivu da slijedimo Isusa Krista. Ne sjećam se više imena jednoga velikog liječnika koji je rekao da je psihoanaliza bolest koja je samu sebe smatrala lijekom. Navještenje, djevičansko rođenje Isusovo i tako dalje – to nisu predmeti nekih dokonih domišljanja – to su otajstva koja osvjetljuju čitav sadržaj Evanđelja. Ugasite ova svjetla i Evanđelje će postati tek zbirka mudrih izreka i praznih obećanja. Doista, svojim pristankom što ga je dala Biću, Djevica Marija je postala blistavi lik razumnosti. Ona je jedina s Bogom izgovorila onaj fiat koji je dva puta stvorio svjetlost. André Frossard Gornji tekst je izvadak iz knjige “Bog u pitanjima”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal www.bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.
RAZGOVOR ZA HRVATSKI RADIO Nuncij Lingua: U Hrvatskoj je vjera živa, ali previše vjernika spasenje gleda kao plod zasluga, a ne dar
MOĆNI ZAGOVOR Danas počinje velika devetnica sv. Josipu – molimo za zagovor Marijina zaručnika i zaštitnika Hrvatske
SNAŽNA ZAGOVORNA MOLITVA Započnimo tridesetodnevnu pobožnost na čast svetog Josipa – molimo za njegov zagovor!
SEKSUALNOST U BOŽJEM PLANU Zašto seksualnost pokazuje da smo stvoreni na sliku Božju i zašto ne može postojati bez ljubavi
MISTERIJ VJERE Bliži se nedjelja, odlično vrijeme da proučiš nova euharistijska čuda i nevjerojatne znanstvene činjenice
SEKSUALNOST U BOŽJEM PLANU Zašto seksualnost pokazuje da smo stvoreni na sliku Božju i zašto ne može postojati bez ljubavi
RAZGOVOR ZA HRVATSKI RADIO Nuncij Lingua: U Hrvatskoj je vjera živa, ali previše vjernika spasenje gleda kao plod zasluga, a ne dar