Salvadorski biskup Oscar Romero ubijen je 1980. za oltarom zbog svoje borbe za ljudska prava, a sada je papa Franjo ponovno oživio proces njegove beatifikacije

Foto: www.eluniversal.com

Foto: www.eluniversal.com

Beatifikacijski proces za preminulog nadbiskupa San Salvadora Oscara Romera, kojeg su 1980. zbog njegove borbe za zaštitu siromašnih i ljudskih prava ubile paravojne formacije dok je predvodio euharistijsko slavlje u bolničkoj kapelici, ponovno je intenziviran nakon intervencije pape Franje, potvrdili su vatikanski dužnosnici.

Nadbiskup Vincenzo Paglia, predsjednik Pontifikalnog vijeća za obitelj i ujedno postulator kauze za proglašenje nadbiskupa Romera blaženim, prošli se tjedan susreo s papom Franjom, te idući dan nakon susreta izjavio kako će se taj proces nastaviti. – Danas mogu reći i kako je kauza za proglašenje blaženim nadbiskupa Romera deblokirana – izjavio je Talijan Paglia u nedjelju, nakon mise koju je predvodio u čast talijanskog nadbiskupa Antonia “Tonina” Bella čija se 20. obljetnica smrti obilježavala taj vikend. Paglia je, tvrde mediji, upotrijebio baš tu riječ – “deblokirana”, što je odmah pokrenulo nagađanja o tome što se događalo s kauzom Oscara Romera od 1997. kada ga je blaženi Ivan Pavao II. proglasio slugom Božjim.

Podsjetimo, Romero je ubijen u vrijeme žestokih političkih previranja u El Salvadoru, previranja koja su bila obilježena represijom i nasiljem vladajućih režima nad oporbom, intelektualcima, narodom kao i katoličkim dužnosnicima koji su se svemu tome suprotstavili. U vrijeme njegova ubojstva na vlasti u El Salvadoru je bila Revolucionarna vlada (Junta Revolucionaria de Gobierno – JRG) koja je na vlast došla nekoliko mjeseci ranije vojnim udarom i svrgnula diktatorski režim Carlosa Humberta Romera. JRG je ubrzo nakon dolaska na vlast također počela provoditi nasilje i represiju nad političkim neistomišljenicima, ali i običnim siromašnim narodom, što je izazvalo reakciju nadbiskupa Romera. On je prvo napisao pismo američkom predsjedniku Jimmyju Carteru i tražio da Washington zaustavi vojnu pomoć salvadorskom režimu, onome koji je, napisao je, “sposoban samo provoditi represiju nad narodom i štititi interese salvadorske oligarhije”.

Dan prije nego što je ubijen nadbiskup je u homiliji pozvao pripadnike salvadorske vojske da otkažu poslušnost svojim pretpostavljenima i budu poslušni Bogu te prestanu ubijati nevine civile i salvadorske farmere prema kojima je režim bio posebno nasilan. Usmrćen je hicima iz neposredne blizine, dok je podizao kalež tijekom pretvorbe vina u krv Kristovu. Pokopan je tjedan dana nakon ubojstva u katedrali u San Salvadoru. Na pogrebu se okupilo više od 250.000 ljudi, a 50 ljudi je ubijeno kada su vladine postrojbe zapucale na okupljene. Nedugo nakon njegove smrti nagađalo se kako iza ubojstva stoji desničarski političar i bivši vojni časnik Roberto D’Aubuisson i njegovi “odredi smrti” kojima je zapovijedao. Izvješće UN-a iz 1993. također je D’Aubuissona navelo kao izvršitelja ubojstva. 24. ožujka 2010., na 20. obljetnicu Romerove smrti salvadorski predsjednik Mauricio Funes ispričao se u ime države zbog njezine povezanosti s ubojicama nadbiskupa. Proces beatifikacije Oscara Romera započeo je 1990., a sedam godina kasnije svi dokumenti prebačeni su u Rim, u Kongregaciju za kauze svetaca.

Papa Ivan Pavao II. proglasio ga je 1997. slugom Božjim sa čime je otvorena i njegova kauza za proglašenje svetim. Od tada pa do danas po tom se pitanju nije puno toga događalo, a komentatori tvrde kako za to postoje “politički” razlozi. Romero je, naime, bio blizak s južnoameričkim teolozima oslobođenja, zastupnicima one iste teologije koju je Kongregacija za nauk vjere (dok je njezin pročelnik bio papa u miru Benedikt XVI.) svojedobno kritizirala zbog njezine pretjerane povezanosti s marksističkom teorijom društva i ekonomije (ali je zauzetost te teologije za siromašne pozdravljala i odobravala). Također, nije tajnom da se neki latinoamerički biskupi nisu slagali s društvenim angažmanom nadbiskupa Romera, smatrajući ga pretjerano ideološkim. Međutim, zastupnici takvih teorija o namjernom stavljanju Romerove kauze u drugi plan zanemaruju nekoliko važnih činjenica. I Ivan Pavao II. i Benedikt XVI. o Romeru su u više navrata govorili kao o snažnom svjedoku vjere. Kada je posjetio El Salvador 1983. Ivan Pavao II. je inzistirao, unatoč protivljenju vlasti, ali i salvadorskih biskupa, da posjeti Romerov grob i pomoli se na njemu. Kada je putovao u Brazil u svibnju 2007. Benedikt XVI. je izjavio kako je Romero “dostojan beatifikacije”.

[facebook]Želiš li i dalje biti na izvoru istinitih informacija – klikni like[/facebook]

Kada je Crkva 2000. slavila Veliki jubilej papa Ivan Pavao II. želio je da se na komemoraciji crkvenih mučenika 20. stoljeća uvrsti i Romero i da ga se proglasi “velikim svjedokom Evanđelja”. Ta činjenica je važna, jer ako se smrt Oscara Romera doista definira kao mučenička (dakle, ako se utvrdi da je ubijen in odium fidei, iz mržnje prema vjeri), onda će on automatski biti proglašen blaženikom, bez potrebnih utvrđenih čuda. Vijest o ponovnom intenziviranju aktivnosti kauze za proglašenje dočekana je s oduševljenjem u zemljama Latinske Amerike, posebice u samom El Salvadoru gdje se vjernici već dugo mole za zagovor nadbiskupa Romera. John L. Allen iz National Catholic Reportera prenio je izjavu pomoćnog biskupa San Salvadora Gregoria Rose Chaveza danu prošlog mjeseca u kojoj je rekao kako zna da papa Franjo Romera smatra svecem i mučenikom. „Sve ukazuje na to da bi Romero mogao biti brzo beatificiran. Ali, mi slijedimo Božje vrijeme koje nije identično našem ljudskom poimanju”, rekao je Chavez

. Josip Ravlić | Bitno.net