Katolički biskupi u Sjedinjenim Američkim Državama nazivaju „doslovno nečuvenom“ odluku administracije predsjednika Baracka Obame kojom se nastavlja zahtijevati da sterilizacija, abortivna sredstva i kontracepcija moraju biti uključene u usluge zdravstvene zaštite – čak i kada se zdravstvene usluge pružaju u katoličkim bolnicama.

Obama

Dakle, ne samo što će katolici (i kršćani općenito) u Americi morati iz javnog zdravstvenog osiguranja plaćati abortus i druge moralno neprihvatljive medicinske procedure; Obamina administracija zahtijeva da takve bezbožne „usluge“ pružaju i bolnice u vlasništvu vjerskih zajednica. Prigovor savjesti na kojega u tim stvarima imaju (čak) i hrvatski zdravstveni djelatnici, kod Obame “ne prolazi”. Vrlo raširena mreža bolnica u vlasništvu katoličkih ustanova liječi svake godine čak jednu šestinu pacijenata u toj velikoj zemlji.

Nadbiskup Baltimorea (uskoro kardinal) Edwin F. O’Brien naziva – u pismu kojega je naložio da se pročita na nedjeljnim misama u njegovoj nadbiskupiji 29. siječnja 2012. god. – takvu državnu regulativu teškim udarcem slobodi vjeroispovijesti i rezolutno zaključuje: „mi ne možemo i mi se nećemo povinovati tom nepravednom zakonu.1

Federalne vlasti ostavljaju svim zdravstvenim ustanovama u toj zemlji godinu dana da se prilagode novim zahtjevima. Predsjednik Konferencije biskupa SAD-a nadbiskup (također uskoro kardinal) Timothy M. Dolan zaključuje: „U stvari, Predsjednik kaže da imamo godinu dana da pronađemo način kako da postupimo protiv svojih savjesti.“2  Nadbiskup naglašava da katolici ne mogu prihvatiti stav administracije da se trudnoća tretira kao bolest, koju treba sprječavati i od koje treba liječiti.

Na upornost u protivljenju nečasnim namjerama političkih struktura okupljenih oko Baracka Obame američke biskupe potiče i sam papa Benedikt XVI. u svojoj adresi američkim biskupima povodom njihovog „Ad Limina“ posjeta Svetoj Stolici 19. siječnja 2012.3 Papa poručuje: „Legitimna odvojenost Crkve i Države ne smije se razumjeti na način da bi Crkva morala šutjeti o određenim pitanjima … nužno je da cjelokupna katolička zajednica u Sjedinjenim Američkim Državama uoči teške prijetnje javnom svjedočenju Crkve, koje dolaze od radikalnog sekularizma … osobito treba paziti na određene pokušaje da se ograniči u Americi najnjegovanija sloboda, sloboda vjere … mnogi od vas su ukazali na koncentrirane napore koji se čine da se zaniječe pravo prigovora savjesti katolika i katoličkih institucija u pogledu sudjelovanja u suštinski zlim činima. Drugi su mi govorili o zabrinjavajućoj tendenciji da se sloboda vjeroispovijesti reducira na puku slobodu bogoslužja bez poštivanja slobode savjesti. Ovdje još jednom vidimo potrebu za angažiranim, artikuliranim i dobro formiranim katoličkim laicima obdarenim jakim smislom za kritiku dominantne kulture i s hrabrošću da se usprotive reduktivnom sekularizmu koji nastoji delegitimizirati sudjelovanje Crkve u javnoj debati o pitanjima koja određuju budućnost američkog društva. Pripremanje predanih laičkih vođa i predstavljanje jedne uvjerljive artikulacije kršćanske vizije o čovjeku i društvu ostaje primarna zadaća Crkve u vašoj zemlji … s poštovanjem spominjem vaše nastojanje da održite kontakte s katolicima uključenima u političkom životu, kako biste im pomogli da shvate svoju osobnu odgovornost da javno posvjedoče svoju vjeru, osobito u pogledu velikih moralnih pitanja našega vremena: poštovanja za Božji dar života, zaštitu ljudskog dostojanstva i promicanje autentičnih ljudskih prava.“

Američki katolički pisac Phil Lawler komentira za CatholicCulture.org ovaj tekući spor između Katoličke crkve i administracije predsjednika Obame, da Papa ne govori nešto što američki katolici iz doživljenoga nisu već spoznali – zapravo Papa svoju poruku izrijekom temelji na onome što su mu o aktualnom sporu rekli američki biskupi. Lista onoga što su biskupi mogli prenijeti je na žalost vrlo duga:

–   da će “Obamacare” uključiti sve porezne obveznike u proces koji podupire abortus;
–   da su katoličke agencije za posvajanje djece već zatvorene, zbog njihovog odbijanja da sudjeluju u smještanju djece u domove homoseksualnih parova;
–   da je program pomoći žrtvama seksualnog traffickinga kojega vodi Konferencija katoličkih biskupa SAD-a lišen novčane pomoći iz federalne blagajne, stoga što ne uključuje abortus;
–   da je Obamina administracija odbila postupati sukladno svojoj zakonskoj obvezi da brani zakon koji štiti ustanovu braka;
–   da se Obamina administracija zauzimala za propis – koji je potom jednoglasno odbijen od Vrhovnog suda SAD-a
–   da vjerske zajednice trebaju potpadati pod propise o suzbijanju diskriminacije i birati svećenstvo (engl. „ministers“, termin obuhvaća i svećenike i protestantske pastore) sukladno standardima koje postavlja svećenstvo u postupcima za zaštitu „spolnih i rodnih manjina“;
–   da je gradskim službenicima poručeno da će izgubiti zaposlenje ako ne registriraju istospolne brakove;
–   da je katoličkim bolnicama naloženo da osiguraju abortivne pilule ženama koje izjave da su bile silovane;
–   da je katoličkim školama naloženo da osiguraju kontraceptivna sredstva za učenike i studente obuhvaćene njihovom zdravstvenom skrbi;
–   da je kapelanima rečeno da ne smiju propovijedati o biblijskim zabranama sodomije;
–   da su ustanove povezane s Crkvom upozorene da će izgubiti porezne povlastice ukoliko se zalažu za politiku sukladnu svojem vjerskom nauku;
–   da su liječnici, medicinske sestre, ljekarnici i drugi zdravstveni djelatnici pod sve većim pritiskom da sudjeluju u mnoštvu moralno neprihvatljivih zahvata

P. Lawler upozorava da lista uključuje samo one prijetnje slobodi vjeroispovijesti koje izravno proizlaze iz djelovanja Vlade. Lista bi bila mnogo duža, ako bi se uključilo sve neprijateljske načine na koje mediji, velike korporacije i moćne interesne grupe djeluju protiv vjerskih zajednica.4

Praktično svi američki biskupi su u svojim službenim izjavama za javnost skoro bez iznimke stali u obranu katoličkih zdravstvenih ustanova i prava na prigovor savjesti katoličkih zdravstvenih djelatnika: CatholicVote.org  dana 29. siječnja  2011. godine uspijeva nabrojati čak 153 takva javna nastupa5, koje su biskupi mahom dali čitati na nedjeljnim misama i objaviti na web stranicama i vjerskom tisku.

Tako nadbiskup Minneapolisa John C. Nienstedt piše vjernicima „o alarmantnoj i ozbiljnoj stvari koja pogađa Crkvu u SAD-u i koja vrijeđa temeljno pravo na slobodu vjeroispovijesti, za građane bilo koje vjere … vjernike se ne smije pretvarati u građane drugog reda. Mi smo već združeni s braćom i sestrama svih vjera i mnogim drugim ljudima dobre volje u ovom važnom naporu da zaštitimo svoju vjersku slobodu. U prošlim naraštajima, Crkva se uvijek mogla osloniti na vjernike da stanu u zaštitu njenih svetih prava i dužnosti. Nadam se i uzdam da će i ova generacija katolika učiniti isto. Naša djeca i unuci ne zaslužuju manje. Stoga tražim od vas dvije stvari: Prvo, kao zajednica vjere mi moramo predano moliti i postiti da pravda i mudrost prevladaju, i da se sloboda vjeroispovijesti obnovi. Bez Boga, ne možemo učiniti ništa; s Bogom, ništa nije nemoguće. Drugo, ja bih preporučio da posjetite www.usccb.org/conscience, da se podrobnije informirate o ovom oštrom napadu na vjersku slobodu, i o tome kako da kontaktirate Kongres radi potpore zakonodavnoj inicijativi koja bi poništila odluku Vlade.“ 6

Na službenim stranicama Konferencije katoličkih biskupa Sjedinjenih Američkih Država otvoreno se osporava kampanja laži iz Bijele kuće, koja je osigurala neka tobožnja izuzeća od obveze sudjelovanja u abortivnim procedurama: ljutito se podcrtava činjenica da se čak i sam Isus i dvanaest apostola ne bi mogli  uspješno pozvati na izuzetke, kako ih propisuje administracija predsjednika Obame.7

Danas se eto, tek s tužnim smiješkom možemo prisjetiti glupavog oduševljenja koji je sav svijet obuzeo povodom dolaska Baracka Obame na čelo najmoćnije zemlje svijeta u siječnju 2009. godine: čak je uspio iste godine „na vjeresiju“ dobiti Nobelovu nagradu za mir. Nije norveška Nobelova komisija doduše mogla točno objasniti što je to Obama učinio za mir u svijetu; ali čovjek se tako dobro doima – sigurno će nešto već napraviti. Na sličan način se doživotno uspjela osramotiti i uprava najvećeg američkog katoličkog sveučilišta „Notre Dame“: vrlo svečani doček novom predsjedniku su u svibnju 2009. zamračile demonstracije dijela studenata i profesora koji su se protivili Obaminim stavovima u svezi abortusa: policija je uhitila čak 19 demonstranata8. Duboka podjela na tom katoličkom sveučilištu odražavala je podjelu među američkim katolicima općenito: mnoge među njima je Obamina poruka lažne nade duboko dirnula, i poduprli su ga svojim glasovima i svakovrsnim zalaganjem. Nije međutim trebalo dugo, da tijelo američkih katoličkih biskupa mora i samo „demonstrirati“ protiv Obame.

Preuzeto s Katolik.hr


1 Matt Palmer za „CatholicReview.org“: Cardinal-designate O’Brien says archdiocese won’t comply with “unjust” HHS law http://www.catholicreview.org/article/home/cardinal-designate-o-brien-says-archdiocese-won-t-comply-with-unjust-hhs-law-3
2 Službene stranice Konferencije katoličkih biskupa SAD, „U.S. Bishops Vow To Fight HHS Edict“, sr. Mary A. Walsh, 29.01.2011.,  http://www.usccb.org/news/2012/12-012.cfm

3 http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/speeches/2012/january/documents/hf_ben-xvi_spe_20120119_bishops-usa_en.html
4 „The Pope’s alarmin message on American religious freedom“, Phil Lawler za CatholicCulture.org 19.01.2012., http://www.catholicculture.org/commentary/otn.cfm?id=885
5 „Updated: 153 Bishops (Over 80% of Dioceses) Have Spoken Out Against Obama/HHS Mandate“, Thomas Peters 29.01.2012., http://www.catholicvote.org/discuss/index.php?p=25591
http://www.catholicvote.org/discuss/wp-content/uploads/2012/01/Nienstedt-Letter-HHS-Mandate-001.jpg
http://www.usccb.org/issues-and-action/religious-liberty/conscience-protection/index.cfm
8 „Abortion clouds Obama’s Notre Dame speech“, Tim Evans za USA TODAY, 17.5.2009., http://www.usatoday.com/news/nation/2009-05-15-protest-keyes_N.htm