Napadni billboardi, izazovna odjeća, širenje holivudskih trendova, sugestivne dvosmislice, proste šale, nepristojni filmovi, i sveprisutna opasnost bezbrojnih otrovnih internetskih stranica – sve to i mnoštvo drugih napasti može i najbolje među nama navesti da zapadnemo u grijeh protiv kreposti čistoće.

U određenom smislu, svijet možemo zamisliti kao moralno minsko polje, gdje na svakom koraku možemo naići na nemoralnu duhovnu „bombu”, na koju se može nagaziti i koja može eksplodirati. 

Budimo iskreni i izravni  – živimo u svijetu opasnih i podmuklih slika. Živimo u pornografskom društvu!

Stoga želim ponuditi jednu duhovnu strategiju, plan koji mogu primjenjivati roditelji, tinejdžeri, pa čak i djeca, kako bismo izbjegli sveprisutnu opasnost napada na čistoću, a ako smo pali, da se možemo blago i s povjerenjem vratiti Gospodinu svim srcem, po Marijinu zagovoru.

Duhovno oružje u borbi za čistoću

1. Oružje molitve

Slabi smo, jako slabi! Isus je u Getsemanskom vrtu podsjetio apostole, ali i cijeli svijet sljedećim riječima: „Bdijte i molite da ne padnete u napast! Duh je, istina, voljan, no tijelo je slabo.” (Mt 26,41) Umjesto da mole, apostoli su zaspali i iznevjerili Gospodina.

Glavni razlog zapadanja u grijeh, a naročito u grijeh nečistoće, je manjak molitve ili slaba molitva. Izraelci su mogli poraziti svoje neprijatelje tek kad je Mojsije stao na vrh brda i gledajući bojno polje, podignuo ruke k nebu. (Izl 17,8-13) Kako bismo savladali zahtjeve puti, neprestane insinuacije svijeta i vražje napasti, moramo, poput Mojsija, stalno biti podignutih ruku u molitvi.

Isus nas poziva ovim riječima: „Molite i dat će vam se” (Mt 7,7). Molimo Gospodina za dar i krepost čistoće.

2. Ne igrajte se s vatrom

Razlog što mnogi zapadnu u grijeh nečistoće je to što ne izbjegavaju prilike za grijeh. Ne nedostaje uzrečica o tome: „Tko se igra s vatrom, opeče se”, „Tko hoda po tankom ledu, propadne kroza nj” i slično.

Moramo koristiti zdrav razum i razboritost. Jednostavan primjer: nakon lijepe zajedničke večere, dečko pozove djevojku u svoj stan da zajedno mole krunicu. Vjerujte, zaboravit će krunice i popustiti pred napastima i zahtjevima puti.

3. Čednost

U Katekizmu Katoličke Crkve stoji da je čednost čuvarica kreposti čistoće (KKC § 2521-2524). Svi moraju obdržavati čistoću. Po krštenju naša tijela postaju hramovima Duha Svetoga, hramovima Presvetog Trojstva, a poslije svete pričesti postaju živim svetohraništima Presvetog Sakramenta. Žene ne bi nikad smjele biti provokacija ili prilika za grijeh muškarcima, a muškarci se ne mogu ispričavati lutanjem pogleda.

Promatrajte bilo koji plemeniti Gospin kip ili sliku – Gospe Guadalupske, Lurdske, Fatimske – i dojmit će vas se nebeska ljepota, ali i krepost čednosti. Neka nam Gospa bude uzor i vodilja, naročito u obdržavanju čistoće.

4. Pokora

Isus je rekao: „Neke se zloduhe može istjerati samo molitvom i postom.” Jednom sam šetao, a na putu mi se našla velika crna ptica – vrana. Približio sam se, ali ptica nije bježala. Kako oduvijek gajim pobožnost prema sv. Franji, pomislio sam da možda imam dara za postupanje sa životinjama. Uopće nije bilo tako. Razlog što nije letjela bio je taj što je slomila krilo. Prizor me nadahnuo na duhovno razmatranje.

Mi smo u svom duhovnom životu poput te ptice. Pozvani smo biti poput orlova, da letimo u visine, ali da bismo visoko letjeli, trebaju nam dva duhovna krila – molitva i pokora! Kako bismo pobijedili zahtjeve puti, moramo moliti, moliti i moliti, ali i naučiti umijeće posta te živjeti pokorničkim životom. Svi su nas sveci učili toj vrlo jasnoj lekciji!

5. Izbjegavati lijenost

Jedna velika vrata za vraga nečistoće je smrtni grijeh lijenosti. Na um dolazi još jedna poslovica: „Đavao voli besposlicu.”

Veliki svetac, učitelj i zaštitnik mladih, sv. Ivan Bosco, užasavao se školskih praznika. Nazivao ih je vražjom njivom. Zašto? Razlog je jasan – ljetni mjeseci, ništa za raditi! U takvoj situaciji vrag brzo ulazi kako bi nas napastovao na mnogo načina, a naročito protiv kreposti čistoće.

Jedan od glavnih razloga što toliko mladih ima ozbiljnih problema s internetskom pornografijom i masturbacijom je zbog previše slobodnog vremena, dosade i lakog pristupa nečistim internetskim stranicama. Sv. Bonaventura je to sažeto rekao: „Kad radite, u blizini može biti vrag i napastovati, ali kad nemate što raditi, u blizini može biti mnoštvo vragova i napastovati.”

6. Nepristojno izražavanje

U svim trenucima, mjestima i okolnostima moramo nadzirati svoj jezik. Sv. Jakov upozorava: „Moramo biti spori na govor, a brzi na slušanje” (pročitajte Jak 3 – o grijesima jezika). To je naročito važno za čistoću.

Nikad se ne smije dogoditi da iz naših usta izađu proste riječi, sugestivan jezik, ili, što je još gore, grube i bezobrazne šale. Kad je već bio stariji svećenik, don Bosco se žalio kako ne može iz pameti izbrisati proste riječi što ih je neki čovjek izrekao pred njim kad je bio dječak. Mladome Boscu se to urezalo u sjećanje za cijeli život.

Isus nas upozorava da ćemo biti suđeni zbog svih riječi što izlaze iz naših usta. Nikad ne zaboravite da primamo Tijelo i Krv Isusovu na svoj jezik, koji tako postaje prijestoljem Isusa, Kralja Kraljeva i Gospodina nad Gospodarima. Govorimo plemenito!

7. Stalno budno paziti – naročito na oči

Papa Franjo u svojim porukama nas stalno podsjeća da moramo na sebe budno paziti. Ključan je svakodnevni ignacijanski ispit savjesti. Ta nas izvrsna praksa poziva da „izvrtimo” film svoga dana i vidimo gdje je Bog bio nazočan i na tome zahvaliti, ali i vidjeti gdje su naša odlutala od našeg Boga punog ljubavi. To možemo lako primijeniti na krepost čistoće.

U molitvi i razmišljanju primijetite i ponizno priznajte kad su se oči, um i srce počeli udaljavati od Boga i počeli se igrati s onim što nije Božje – nečistoćom. Biblijski odlomak koji ovdje možemo primijeniti je onaj o iskušenju, opčaranosti i padu kralja Davida. Svet čovjek, čovjek molitve, darovit čovjek, čovjek prema Božjem srcu – to je bio kralj David. No on nije budno pazio na svoje oči, um i srce, i to je dovelo do katastrofalnog pada, pada koji ga je bacio u ponore požude i neiskrenosti. Popuštanje pred požudom dovelo je do preljuba, preljub je doveo do ubojstva, a ubojstvo do prigušivanja glasa savjesti.

Neka nam Davidova priča svima bude upozorenje! Isus nas upozorava: „Budni budite i molite! Duh je voljan, ali tijelo je slabo.”

8. Ispovijed i obnovljena nada

Ljudska slabost nas zna savladati, i možemo pasti. Najgore od svega, gore od pada i u kakav grijeh, jest očaj. Judin najveći grijeh nije što je izdao Isusa, nego što je očajavao i nije vjerovao u Isusovo beskonačno milosrđe. Zato nikad ne smijemo očajavati zbog svoje sklonosti grijehu i zbog samoga grijeha. Sv. Pavao nudi nam sljedeće riječi ohrabrenja: „Gdje obilova slabost, još više obilova milost Božja.”

Veliki sv. Augustin, koji je sve do svojih ranih tridesetih živio život robovanja požudi i nečistoći, propovijedao je nauk „sretnoga grijeha”. Bog može dopustiti zlo kako bi iz njega proizašlo još veće dobro. Zato, ako na nesreću upadnemo u grijeh protiv čistoće, onda trebamo imati neizmjernog povjerenja u Boga, i odmah se uteći sakramentu Njegova milosrđa, sakramentu ispovijedi. Uživajmo u riječima proroka Izaije: „Budu l’ vam grijesi kao grimiz, pobijeljet će poput snijega” (Iz 1,18).

Dobra ispovijed može naše duše preobraziti u ljepotu novoga snijega na djevičanskom tlu!

9. Često primanje svete pričesti

Od velike je važnosti za čuvanje kreposti čistoće naš odnos prema Isusu u Presvetoj Euharistiji. Presveta Euharistija uistinu i stvarno jest Tijelo, Krv, Srce i Božanstvo Isusa, Sina živoga Boga.

Kad primamo Isusa u svetoj pričesti, primamo sve navedeno – Njega cijeloga! Primamo Isusov um, s Njegovim pamćenjem, koje pročišćava naše – možda nečiste – misli. Primamo Isusovu Krv, koja kruži cijelim našim tijelom, kao bujica prolazi našim žilama. Primamo Presveto Srce Isusovo, s Njegovim najplemenitijim osjećajima, štoviše, primamo apsolutnu čistoću Presvetog Srca Isusova.

Može se reći da svaka ispravno primljena sveta pričest rezultira duhovnim presađivanjem srca. Kako sv. Pavao kaže: „Zaodjenite se Gospodinom Isusom Kristom.” On nam je ostavio i sljedeće uzvišene riječi: „Živim, ali ne više ja, nego živi u meni Krist.” Često, primanje svete pričesti, sa žarom i strašću, najučinkovitije je sredstvo življenja u čistoći – sam Isus obuzima naše biće i život!

10. Gospa: naš uzor i zagovornica za sve kreposti

Ovo promišljanje o kreposti čistoće bilo bi nepotpuno kad ne bismo pozvali Gospu, Majku čiste i svete ljubavi, da bude s nama, moli za nas, i zagovara za nas. Iskustva iz života bezbrojnih svetaca pokazuju da su po svojoj velikoj ljubavi prema Bogu i sinovskog povjerenja i ljubavi prema Mariji mogli živjeti svete živote, živote velike čistoće.

Sv. Faustina Kowalska jednom se susrela s Gospodinom Isusom. On se približio svetici i oko struka joj svezao zlatni pojas. On je simbolizirao dar koji je Isus velikodušno dao svetici – dar savršene čistoće. Njezina put će od tada biti posve podložna njezinom umu i duhu, i više neće imati nečistih misli. Isus će biti središte njezina života, njezino sve nad svime. No, tu je prisutan jedan važan detalj.

Sv. Faustina rekla je da je dugo vremena preklinjala Gospu za taj dar! Znači da je sv. Faustina po zagovoru Blažene Djevice Marije dobila taj veličanstveni dar savršene čistoće. Svi se okrenimo prečistom i Bezgrešnom Srcu Marijinu i molimo za čistoću uma, srca, tijela, duše, pa čak i namjera.

Molimo Presvetu Mariju za milost da stvarno živimo uzvišeno Blaženstvo kojem nas je Isus poučio: „Blaženi čisti srcem – oni će Boga gledati” (Mt 5,8). Živimo čistoću u ovom životu kako bismo cijelu vječnost promatrali ljepotu Presvetog Trojstva – s Gospom, anđelima i svecima! Amen.

Izvor: Catholic Exchange | Prijevod: Ana Naletilić

Članak je preveden i objavljen uz dopuštenje urednika portala Catholic Exchange. Sva prava pridržana.