Zakon uzroka i posljedice temeljni je životni zakon. Biblija ga naziva zakonom sjetve i žetve: „Što tko sije, to će i žeti! Doista, tko sije u tijelo svoje, iz tijela će žeti raspadljivost, a tko sije u duh, iz duha će žeti život vječni“ (Gal 6,7–8).

Kad Bog kaže da ćemo žeti ono što smo posijali, on nas ne kažnjava; samo nam govori kako stvari istinski stoje. Ako pušite, vrlo vjerojatno ćete početi patiti od pušačkog kašlja, a možda čak dobijete i rak pluća. Ako trošite previše novca, vrlo vjerojatno će vas zajmodavci početi zivkati da vratite što dugujete, a možda ćete čak biti i gladni jer ne ćete imati novca za hranu. S druge strane, ako se ispravno hranite i redovito vježbate, možda ćete imati manje problema sa zdravljem. Ako mudro upravljate kućnim budžetom, imat ćete novca za plaćanje računa i za hranu.

Ponekad, međutim, ljudi ne požanju ono što su posijali zato što se netko drugi umiješa i umjesto njih požanje posljedice. Ako vam svaki put kad potrošite previše vaša majka pošalje novac za čekove bez pokrića ili prekoračeni minus na kartici, ne ćete požnjeti posljedice svoga rastrošnog života. Vaša će vas majka štititi od prirodnih posljedica: od vjerovnika ili gladi.

Primjer ove majke pokazuje da zakon sjetve i žetve može biti narušen. A to narušavanje najčešće vrše upravo ljudi koji nemaju granice. Baš kao što možemo spriječiti posljedice zakona gravitacije tako da uhvatimo čašu koja pada sa stola, tako možemo narušiti i zakon sjetve i žetve svojim uplitanjem i pomaganjem neodgovornim ljudima. Kad nekog spasimo od prirodnih posljedica njegova ponašanja, omogućujemo mu da nastavi s neodgovornim ponašanjem. Zakon sjetve i žetve nije dokinut. I dalje je na snazi. No posljedice ne trpi počinitelj već netko drugi umjesto njega.

Osobu koja neprestano spašava drugog nazivamo suovisnikom. I doista, ti suovisnički raspoloženi ljudi koji nemaju granica „supotpisuju zapisnik“ života neodgovornim ljudima. Na kraju im još poplaćaju račune – fizički, emocionalno i duhovno – a rastrošnici nekontrolirano nastavljaju dalje po svom bez posljedica. I dalje ih vole, maze i paze.

Uspostavljanje granica pomaže suovisnim ljudima da prestanu narušavati zakon sjetve i žetve u životima svojih voljenih. Postavljanje granica prisiljava osobu koja je sijala da i požanje.

Nije dovoljno samo suočiti se s neodgovornom osobom. Klijenti mi često govore: „Ali suočio sam se s Jackom. Mnogo sam mu puta pokušao dati do znanja što mislim o njegovu ponašanju, kao i to da se mora promijeniti.“ Taj klijent zapravo samo zanovijeta Jacku. Jack ne će osjetiti potrebu da se promijeni zato što mu njegovo ponašanje ne nanosi nikakvu bol. Neodgovornoj osobi suočavanje nije nimalo bolno; bolne su samo posljedice.

Da je Jack mudar, suočavanje bi mu moglo promijeniti ponašanje. No ljudi zapleteni u destruktivne obrasce ponašanja obično nisu mudri. Moraju pretrpjeti posljedice kako bi promijenili ponašanje. Biblija nam kaže da je uzaludno suočavati se s budalastim ljudima: „Ne kori podsmjevača, da te ne zamrzi; kori mudra, da te zavoli“ (Izr 9,8).

Suovisni ljudi nanose rane i bol sebi samima dok opominju i suočavaju se s neodgovornim ljudima. A zapravo samo trebaju prestati narušavati zakon sjetve i žetve u životu druge osobe.

Gornji tekst izvadak je iz knjige Henryja Clouda i Johna Townsenda “Granice”. Dopuštenje izdavača za prenošenje teksta iz knjige je ekskluzivno i vrijedi isključivo za portal bitno.net. Više o knjizi možete saznati na linku ovdje.