OBJAVLJEN DOKUMENT PAPE FRANJE
Papine reforme proglašenja ništavosti braka stupile na snagu
Zakoni koji sada stupaju na snagu žele izraziti blizinu Crkve upravo ranjenim obiteljima, sa željom da Kristovo ozdravljujuće djelo dođe do mnoštva onih koji proživljavaju dramu neuspjeloga braka
Papa Franjo je 7. prosinca potpisao reskript, dokument o ispunjenju i poštovanju novoga zakona o ženidbenom postupku. Stupanje na snagu, koje se podudara s početkom Jubileja milosrđa, apostolskih pisama u obliku motu proprija, „Mitis Iudex Dominus Iesus“ i „Mitis et Misericors Iesus“, od 15. kolovoza ove godine, koja su objavljena kako bi se pravednost i milosrđe primijenili na istinu o vezi onih koji su iskusili bračni neuspjeh, nameće, među ostalim, potrebu za usklađivanjem nove procedure u ženidbenim postupcima s propisima Rimske rote, u očekivanju njihove reforme.
Na nedavno održanom zasjedanju Biskupske sinode izražen je snažan poticaj Crkvi da se prigne prema svojoj najslabijoj djeci, obilježenoj ranjenom i izgubljenom ljubavlju (Relatio finalis, n. 55), kojoj valja vratiti pouzdanje i nadu. Zakoni koji sada stupaju na snagu žele izraziti blizinu Crkve upravo ranjenim obiteljima, sa željom da Kristovo ozdravljujuće djelo dođe do mnoštva onih koji proživljavaju dramu neuspjeloga braka, i to putem crkvenih struktura, u želji da se otkriju novim misionarima Božjega milosrđa prema drugoj braći, i za dobro obiteljske ustanove.
Sveti Otac je stoga ovim dokumentom odredio da gore spomenuti zakoni o reformi ženidbenoga postupka stavljaju izvan snage ili ukidaju svaki suprotni zakon ili odredbu koji su do sada bili na snazi; u postupcima o ništavosti braka pred Rimskom rotom, dvojba ima biti određena prema staroj formuli: An constet de matrimonii nullitate, in casu, odnosno razlog ništavosti ženidbe treba jasno odrediti; nema priziva protiv sudskih odlukâ što se tiče ništavosti odlukâ ili dekretâ; i pred Rimskom rotom nije dopušten priziv za Nova Causae Propositio, nakon što je jedna od strana sklopila novi kanonski brak, osim u slučaju da jasno sadrži nepravednu odluku.
Sveti Otac je, osim toga, odredio da dekan Rimske rote ima ovlast razriješiti, zbog ozbiljnih razloga, od sudskih odredbi u postupku; a na poticaj patrijarhâ Istočnih Crkvi, teritorijalnim je sudištima vraćena nadležnost u ’cause iurium’ koje su povezane sa ženidbenim parnicama podređenima sudu Rimske rote u prizivnom stupnju; i na kraju, Papa je odredio da Rimska rota donosi sud o parnicama u skladu s evanđeoskom besplatnošću, odnosno ex officio, izuzevši moralnu dužnost imućnih vjernika da daju prilog za siromašne.
Da vjernici, ponajviše oni ranjeni i nesretni, mogu gledati novi Jeruzalem, koji je Crkva, kao „Mir pravednosti i slava bogoljubnosti’ (Baruh 5, 4), te neka im bude dopušteno, pronašavši raširene ruke Tijela Kristova, zapjevati Pjesmu povratnika (126, 1-2): „Kad Jahve vraćaše sužnjeve sionske, bilo nam je ko da snivamo. Usta nam bjehu puna smijeha, a jezik klicanja“ – stoji na kraju Papina dokumenta o ispunjenju i poštovanju novoga zakona o ženidbenom postupku.
Radio Vatikan | Bitno.net